Verslagen 2004 (en 2003)                        voor 2005 klik HIER

worden -binnenkort-  onderverdeeld in de categorie waar ze thuishoren! 


Bibliotheek Almere organiseert Seminar met als onderwerp “Het winkelconcept”

Op 23 november 2004 werd een geheel nieuw concept voor de inrichting en marketing voor de nieuwbouw van de bibliotheek  gepresenteerrd aan een gevarieerd gezelschap vertegenwoordigers van (grote) Bibliotheken in Nederland. Dit vond plaats in het Alnovum in Almere-stad. 

Het winkelconcept, wat en waarom? 

De heer Norbert Freiburg

directeur Bibliotheek Almere, had het over 'vroeger': klantgericht (hier melden niet roken, e.d.), de organisatie (lage COA, oude dienstverlening) en het gebouw (grijs beton, in archief opgesteld). Mevrouw Hanneke Kunst, programmamanager nieuwbouw vertelt over: Wat leert Bibliotheek Almere van de wereld van het winkelen? 

drukbezochte bijeenkomst >>

 

Bij de nieuwbouw zijn er heel andere doelstellingen: op weg naar 100.000 leden, 2 miljoen bezoekers en 4 miljoen transakties (dat laatste betreft niet alleen boeken maar ook internet-gebruik). Hanneke Kunst vertelt vervolgens over over het klantonderzoek dat is gedaan (door buro Smart), wat de aanleiding werd tot het beoogde 'winkelconcept' en riep uit: "wij denken allemaal in doelgroepen!

Vandaar een 'Libelle-groep' (33% dat romans leest, van shoppen houdt, enz. doe vervolgens 'geel' wordt ingekleurd. De 22% die van spannende boeken houdt, wordt 'blauw' genoemd,, de 12% die van Literatuur houdt, Kunst& cultuur, en de Opzij en NRC leest, heet hier 'aqua', 12% en 'groen' gekleurd: de kampeerders, tuin-, rust en privacy-liefhebbers en 10% is ;rood' gekleurd omdat zij valen onder avontuurlijk, jongeren, e.d. Voor iedere doelgroep komt er een 'Formule-manager'! Zelfs bij een lege ruimte moet je kunnen zien, dat het om boeken gaat en er komt 'passende' (?) ICT-innovatie. Bovenin komt een 'Nieuwscafé met Politiek café, een leestafel met kranten, koffie, leuk voor ontmoetingen. NB de gemeente heeft niet specifiek opfdracht gegeven voor indeling in 'doelgroepen'. "Wij willen lezen leuker maken!"  is de leus. 

In Engeland bleek bij een onderzoek dat de verblijfsduur in een Bibliotheek slechts 3 minuten (gemiddeld) was, in Nederland een kwartier (wat de opmerking ontlokt: dan kunnen ze het zeker niet zo snel vinden!) Het 'Winkelconcept' is een zoekproces. Bij de Bibliotheek blijken veel 'Aqua-mensen' te werken. De formule-managers (6 in totaal) zullen ieder 24 uur per week werken, 4 gaan over de klantengroepen, er is ook een klanten-panel, 12 personen uit iedere 'kleur'. 

Wil Reijnders, Hoogleraar Retail-marketing Universiteit Tilburg

vertelt enthousiast over de mogelijkheden van een zogenaamd 'winkel-concept'. Hij vergelijkt eea met IKEA, en H&M (de beste retail'er op hun gebied), het produktief aantal m2-ers en de 6,2 miljoen omzet per jaar. Wat kan de Biblioteek leren van de wereld van het winkelen? 'Van traditionele keten-managment naar een vraaggestuurde keten. Managment van de 21-ste eeuw is sturen op klantwaarde, vanuit de klant gezien. Je moet snel kunnen 'shoppen; in de Bieb. Alles moet duidelijk en op ooghoogte staan, zichtbaar zijn en overzichtelijk. met als markante uitspraak: "Als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd al deed....".

Daarna komen de binnenhuis-architekten aan het woord: Rob Wagemaker, samen met Erik Vermeulen,van Concrete Architectural Associates. Zij tonen enige foto's van hun werkvisie, zoals een Apotheek waarbij je 'omarmd wordt door laden', volgens hun, een laundry en de aankleding van de 'Supperclub'. Voor dit interieur hebben zij een routing bedacht en meerdere sferen, identiteiten. 'Je loopt van werled naar wereld, van kamer naar kamer', volgens Wagemaker 'en om alles heen hebben zij en 'snelle route' bedacht, dan kun je om al die sferen heenlopen!

Alle kasten worden 'slingerkasten' met boeken (300.000) en die 'maken' de looproute. op de 4e etage komt het Stads-studiecentrum, een auditorium (los van de boeken). Het zijn ook 'slimme kasten' met 5 boekenplanken. Bij de Entree, of zoals zij het noemen: de 'Handshake' zal een Expo van nieuw-uitgekomen boeken zijn. Ook hebben zij 'prints' op het tapijt bedacht van iedere sfeer-zone, kun je per seizoen wisselen (?!) , ook op de wanden mogelijk. de Bibliotheekfunktie zien zij als een pit met schillen er omheen. De Bieb: is het Domein, met een Taakomgeving, de schil daarom is de Maatschappelijke omgeving en de buitenschil is de buitenwereld (de externe orientatie)

Tenslotte komt de hoofdredakteur van Libelle aan het woord Franska Stuy, die wel wat ziet in samenwerking met de nieuwe Bibliotheek. "Libelle" is een 'merk', 3,2 miljoen lezeressen (en lezers!) per week, en nog heel veel méér dan uitsluitend een Tijdschrift, de Libelle-Zomerweek in Almere is al jaren een groot sukses, veel mensen komen erop af! 

Libelle misschien samen met Bibliotheek een boekengids maken? Libelle zegt te hopen op een samenwerking met de Bibliotheek binnenkort, zal vooral leuk zijn voor Libelle-lezers! 

Afsluitend: ale aanwezigen vonden dit een nuttige en plezierige bijeenkomst.

 

 


Onverwacht feestje... 20-10-2004: 100 dagen en 10 jaar De Paviljoens

Op deze dag werd het tweede Lustrum gevierd van Museum De Paviljoens in Almere-stad. Tien (10) jaar alweer in Almere....wie had dat gedacht? 

 

 

 

 

 

 

In 1992 stonden deze 5 Paviljoens honderd (100) dagen in Kassel,D'land) op de expo 'Dokumenta'. Een ontwerp van de Belgische architekten Hilde Daem en Paul Robbrecht (zie foto). De toenmalige wethouder voor Kunst & Cultuur Wim Trieller zag er  er wel wat in om na afloop van die grote expositie die gebouwen aan te kopen om in Almere te gebruiken. Per slot had Almere nog helemaal niets op het gebied van musea.

Ook de toenmalige direkteur Kunstzaken (voor zowel de Theaters als de Beeldende Kunst) James Purvis was meteen enthousiast. Hij had de betonnen lege ruimte onder het Stadhuis Almere regelmatig omgetoverd in de expositieruimte Aleph, met veelal spraakmakende tentoonstellingen. Helaas was dit maar een tijdelijke oplossing en Aleph moest verdwijnen omdat het Stadhuis zelf de ruimte wilde benutten. Juist op dit moment kwamen 'De Paviljoens' in beeld! 

Maar ook beleidsmedewerker Kunstzaken Jos Wilbrink heeft zich uitermate ingezet om dit idee te verwezenlijken en 1994 kwamen 'De Paviljoens' naar Almere (na enige jaren opgeslagen te hebben gelegen). NB Er bleken nog 47 andere gegadigden voor 'maar Almere wilde alle Paviljoens tegelijk kopen, dus viel de keus op Almere. De financien waren -zoals altijd- een probleem maar dmv een PPS-konstruktie (=Publiek Private Samenwerking: gemeente, provincie en commerciele partijen werd hiervoor een oplossing bedacht. Het idee (toen nog vrij nieuw voor Nederland), was afkomstig van Jan Berghs, een medewerker van het Grondbedrijf. Hieronder foto's van het originele ontwerp van de beide architekten, aangeboden door Petra Kempf (van Architektuur centrum CASLa) aan de huidige direkteur van museum De Paviljoens Macha Roesink, die hier erg verguld mee was..

Toen 'De Paviljoens' in Almere aankwamen, moest er van alles aangepast worden want oorspronkelijk stonden ze voor slechts 100 dagen in de zomer op een buitenexpo. Er moest o.a. dubbel-glas in, nieuwe vloeren, dikke staal plaat voor de gevels, verwar ming, isolatie en electriciteit. Eigenlijk bleef het 'kale skelet' over, van waaruit de huidige Paviljoens zijn opgebouwd. Het was dan ook een hele klus de gemeenteraad over de streep te trekken maar argumenten als 'het is maar tijdelijk' (in afwachting van de 'museumplannen'), en de PPS-konstruktie, trok hen over de streep. Gedurende de 'herbouw' bleek regelmatig dat er nog méér voorzieningen nodig waren zoals warmte-regulering dmv blinds en lamellen. In Kassel konden bezoekers van het ene paviljoen naar het andere lopen 'via de buitenlucht'. In Almere werd dat overkapt. Maar ere wie ere toekomt: met nameTrieller en Wilbrink.(waarvan ook een verslag van die tijd in het vandaag gepresenterde 'Logboek van een gebouew'). Vandaag dus een feestje ter gelegenheid van 10 jaar museum De Paviljoens in Almere. Dat dit zover is gekomen is vooral te danken aan de innovatieve en creatieve benadering van de huidige direkteur (alweer 3 jaar?) Macha Roesink, die spraakmakende exposities en performances regelt, en daarbij juist kinderen en bewoners betrekt. Zij heeft ervoor gezorgd dat 'elitaire' kunstuitingen desondanks bezocht worden door mensen die dat voorheen nooit gedaan zouden hebben! Ook het Rijk heeft het belang gezien van museum de Paviljoens getuige het feit dat dit museum in de Cultuurnota 2004-2008 is opgenomen (zie link 'Nieuwtjes')

Macha Roesink en haar medewerkers hadden een met kaarsen verlichte tafel met gebak en champagne voor de aanwezigen klaar staan. Er werd een speech gehouden door Roesink, waarbij zij het speciaal uitgekomen boek 'Logboek van een gebouw' overhandigde aan Paul Robbrecht en Hilde Daem, die ontroerd waren door de ontwikkelingen op het gebied van 'hun' Paviljoen. Zij waren zeer blij met dit boek, waarin het wel en wee van het gebouw en interviews met kunstenaars die er geexposeerd hebben.

Het boek is te koop bij museum De Paviljoens en kost 39.50 euro Een stukje geschiedenis van onze jonge stad Almere!

 


Verslag van de Open Dag op het Dierenasiel (plus DierenPension) in Almere-Buiten op zaterdag 2 oktober 2004

 

Zoals aangekondigd, viel er weer van alles te beleven. men kon dingen kopen, informatie inwinnen, of rondkijken, of spulletjes ter verkoop aanbieden aan het Dierenasiel. Gelukkig werkt het weer uitstekend mee: vanaf de opening om 10.00 uur tot de sluiting om 16.00 uur scheen de zon en was de temperatuur zeer aangenaam. Maar direkt na afloop begon het te regenen! Hieronder een impressie van de sfeer (kijk ook bij de link 'Nieuwtjes-enzo).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

en onverwacht 'Hoog Bezoek' ...(zie ook de link 'Nieuwtjes') en kado's voor het Dierenasiel....

(Prins Bernhard, met hofdame, limousine en chauffeur, niet in hoogst-eigen-persoon maar een persiflage van Gijs van Gelderen)

 


Open Podium Almere (OPA) 

Vrijdag 25 juni 2004 was de laatste Open Podium (OPA)avond van dit seizoen. Het was een gezellige boel. Quinten Faust Rijnja presenteerde de avond op zijn geheel eigen wijze, jongensachtig en met her en der wat gewaagde grapjes. De optredens waren  over het algemeen van een hoog gehalte, een avondvullend programma, gebacht met vaart en verve. Enkele uitschieters: 

De toneelgroep van Marijn Cameron en Louise  Snijder speelde onder regie van Ghaya Gasperian een try-out uit het stuk “De grenzeloze moeder “, een aangrijpend stuk, over een zieke (demente moeder) en haar dochter. Goed gespeeld en zeker de moeite waard om naar uit te kijken als in november de Premiere plaats vindt. Ook de toneelgroep volwassen beginners van Theaterhuis Faust,wist de kijkers te boeien met o.a. 'Melk' uit de musical 'Elisabeth'. Uit beide voorstellingen blijkt dat enthousiasme en een volledige inzet tot goede prestaties kan leiden. 'Medea' van Euripides werd gespeeld door de professionele groep Suburbia, klassiek toneel, heel mooi. NB Het hele toneelstuk zal van 3-28 augustus a.s.  te zien zijn op Stadslandgoed 'de Kemphaan'.

Er werd prachtig gezongen deze avond door musical-zangeres Patricia, de Gospelsingers  sprongen er uit door hun enthousiasme en kregen de hele zaal mee. Al met al een avond die de moeite waard was! Als afsluiting van het Theaterfestival Almere zal OPA een optreden verzorgen met Almeerse talenten op 12 september in Theater de Metropole.Daarna is OPA weer maandelijks in de Glasbak te zien.

Verslag en foto's: José Joosten

 


Bedrijven Sportdag Almere 2004

 

Hoewel het er somber uitzag in eerste instantie, draaiden de Weergoden vrijdag 25 juni 2004 om 12.30 uur de regenknop om en kwam de zon door: en zo hoort het ook! De jaarlijkse Bedrijven Sportdag Almere, georganiseerd deor serviceclub 'Ronde Tafel Almere', heeft inmiddels een uitstekende naam opgebouwd. Bedrijven komen aan hun trekken, zowel het personeel als de leiding, want terwijl er gesponsord wordt, heeft men tegelijkertijd een bijzonder plezierige dag. 

Ook nog eens goed voor de onderlinge saamhorigheid in het bedrijf, want het 'Teamwork' komt goed aan de orde. De onderlinge competitie tussen de verschillende bedrijven speelt ook een rol. Niet uitsluitend om te winnen maar ook om met collega's van andere bedrijven te kunnen kennis maken. Het was weer een bijzonder geslaagde dag en niet te vergeten: avond want na alle inspanningen, was er een gigantische, uitstekend verzorgde barbecue. Als afsluiting volgde een spetterend feest met een Super-Band van een man of zeven.

 

 

 

Iedereen tevreden, niet in het minst de Almeerse Reddings Brigade, die door de opbrengst van dit 'Sponsor-feest' verblijd kon worden met een nieuwe BUS voor het noodzakelijke vervoer van reddingsspullen.
 

Bus voor Almeerse Reddings Brigade 

Zaterdag 26 juni 2004, tijdens de Bedrijven Sportdag Almere, heeft de organisatie 'Ronde Tafel Almere' het 'Goede Doel' bereikt. Dit jaar was dat 'Goede Doel'  de Almeere Reddings Brigade, die zat te springen om een vervoermiddel. Deze organsiatie werkt geheel met vrijwilligers en surveilleert van de Block van Kuffeler tot de Hollandse en Gooise Brug tot het Weerwater en het Gooimeer (en nog veel meer). Doel van de Bedrijvendag Almere was geld bijeen te sporten om een BUS te kunnen aanschaffen voor deze mensreddende organisatie. Dit werd, dankzij de inzet, deelname en sponsoring van vele bedrijven, gerealiseerd. Diana Werkman van de Almeerse Reddings Brigade mocht de sleutel in ontvangst nemen van de nieuwe BUS die eerst nog naar de spuiter gaat voor de juiste kleuren. Behalve dat de bedrijven een schitterende dag hadden, is dit een schitterend resultaat.

 

 

 

 


Lezing Henk Hofland in Cccorrosia

 

Zondag 13 juni 2004 hield de bekende schrijver, journalist (NRC/Handelsblad) en essayist Henk Hofland een lezing in CCCorrosia. Dit gebeurde in het kader van de expositie 'Beschreven Ruimte' van Frea Lenger, waar omheen diverse aktiviteiten plaatsvonden, waaronder deze lezing van Hofland, waarbij ook hij keek naar 'Kunst in de openbare ruimte'. Hofland heeft twee boeken geschreven: 'De ontdekking van Almere' en 'Magisch Flevoland').

 

Voornamelijk gezien vanuit de schrijver, werd er gekeken naar 'de sculptuur' in de ommuurde of in de vrije (buiten-)ruimte: maakt volgens Hofland geen verschil. Hij had het over het mooi of lelijk vinden, het al thuis geconfronteerd worden met Kunst en over communicatie (er is altijd communicatie: je reageert hoe dan ook op een kunstwerk) via de Kunst. Figuratieve 'standbeelden' waren volgens hem voornamelijk politiek bedoeld. Hofland zegt geen sympathie noch antipathie te voelen voor 'het standbeeld'. Moet je de bedoeling weten van de kunstenaar? Volgens hem niet: je kunt het desondanks mooi of lelijk vinden. Hoewel het soms wél een meerwaarde heeft, moet hij toegeven, zoals met het beeld van Zadkine in R'dam, waarbij het uitgerukte hart (vande stad) duidelijk wordt. Zo ook in Moskou, waar hij werd ontroerd door  het 'Versperrings Monument: een sculptuur die de plaats markeert waar de Duitse legers tot stilstand werden gebracht in 1943. Dat sprak Hofland aan, als symbolisering van een werelddrama. Dat brengt hem -als schrijver- op de gedachte 'Hoe herinneren wij ons het verleden? 

 

 

De huidige consument richt zich op het heden, niet meer het verleden. Tegenwoordig zjn er veel 'vergankelijke' sculpturen, in de zin van 'NU is het belangrijk', een neerslag van de tijdgeest waarin wij leven, bijv. het 'Slavernij-monument' in het Oosterpark in A'dam'. Sculpturen in de buitenruimte: 'wie is daar verantwoordelijk voor?', vraagt Hofland zich af. Bewoners zijn tegenwoordig zeer mondig. In de jaren negentig ontstaat de 'belevingskunst' (Vandaag wat te beleven: daar gaat het om!).In 1994 ontdekte Hofland Almere, op uitnodiging van Hans Laumanns, tgv het feit dat de 100.000ste inwoner werd ingeschreven. Henk Hofland vindt Almere 'Een kunstwerk op zichzelf! Bewonderenswaardig!

 

Afsluitend noemt hij het werk van Frea Lenger 'een sfeer van openheid, een welkom, in goed vertrouwen en optimisme'.  Als dank kreeg hij van Frea Lenger een kunstwerk overhandigd.

 

 

 

 


STAD2:  een voorstelling 'op hoog nivo'

'Kunstenzo' was vrijdagavond 11 juni 2004 aanwezig bij één van de laatste voorstellingen van STAD2 - in Almere - door 'JongHollandia'. Omdat deze acteurs hun voorstellingen graag 'op lpkatie' spelen, en dan het liefst ook nog 'op hoog nivo'. kwamen zij terecht bij de RABO-toren, op dit moment nog het hoogste gebouw van Almere. 

Het uitzicht speelt namelijk ook mee in de voorstelling, die om 21.00 uur begon (met licht) en naarmate die vordert zie je de lichtjes van de stad oplichten. (zie ook onder de link 'Kunstenzo', waarbij onze radio-gast Ruud Backx, tevens kwartiermaker van de Podiumkunsten in Almere, méér vertelt over deze toneelgoep. JongHollandia is een acteurscollectief van vijf jonge acteurs (3 mannen en 2 vrouwen), dat autonoom voorstellingen maakt. Inmiddels zijn zij al 4 jaar afgestudeerd en spelen theater op bijzondere plekken. 

 

 

 

 

 

De voorstelling die wij zagen, was spannend, gevarieerd en heeft 'potentie' om uit te groeien tot.....ja, wat eigenlijk? De voorstelling was onderhoudend genoeg, de zaal was geheel bezet en muisstil....en na afloop was iedereen enthousiast door de verrassende elementen die 'we' ondergingen. Aardig was ook dat op deze warme avond de sterke-drank-glaasjes ook werden gepresenteerd aan het publiek, tijdens de voorstelling. Wij vonden het in ieder geval een inspirerende -professionele- voorstelling die hoopt op een vervolg. Want dat is wat Almere nodig heeft: leuke, spraakmakende en kwalitatief goede toneelvoorstellingen, juist op klein formaat! Hierbij wat fotootjes om jullie te laten zien, hoe sfeervol het was en wat jullie misschien gemist hebben..

 


 

't Barst van de Helden in Almere

 

Theaterschool Faust had als afsluiting van het seizoen 2003-2004 een voorstelling in Theater De Metropole. Dit jaar was besloten om alle spelers op het podium verschijnen en dat was een hele opgave! In twee dagen tijd, zaterdag 5 juni ('s avonds) en zondag 6 juni (zowel 's middags als 's avonds) traden zo'n 350 kinderen voor het voetlicht, spelers, dansers en zangers. Voor het merendeel waren het eerstejaars, de hoofdrollen waren voor de tweedejaars-leerlingen.

't Barst van de Helden heette eerst 'Heel Veel Helden' en werd geschreven door Johran Koning, theaterdocent in Friesland. De Faust Theaterschool mocht zijn teksten gebruiken en heeft het stuk vervolgens bewerkt. Er zijn andere melodieen gekozen, dus andere liedjes en het show-gedeelte kreeg meer aandacht in de Faust- uitvoering o.a. door de medewerking van Jouetta's Danscentrum. 

Het verhaal van de Musical gaat over een school 'ergens in Almere', waarin 2 leerlingen problemen hebben: de een wordt gepest door zijn mede-leerlingen, de ander krijgt aandacht -die zij niet wil- van de concierge. Iedereen ziet het maar doet er niets aan.

 Totdat.....iemand het lef heeft zijn mond open te doen: dat is een echte held dus! Er worden ook scenes gespeeld uit commerciele spotjes op TV.....zijn dat de helden van tegenwoordig? Trouwens: wat is dat eigenlijk "een held"?

 

 
Een voorstelling die een kompliment verdient voor de organisatie om zoveel kinderen aan bod te laten komen! Dat er af en toe iemand even een tekstje kwijt is, maakt niet uit, er is altijd wel iemand die het even 'voorzegt'. Veel afwisseling in dans, tempo , kinderen en volwassen spelers, zoals de 'Madley-men'  dat uit 3 mannen bestaat, waaronder Quinten Faust zélf. Nick speelde de vervelende concierge die terecht op zijn kop krijgt; en zo hoort het ook! 

 

Aan het eind zwaaiden alle kinderen met de fraaie zakdoek, ontworpen door Olaf Buitelaar, die alle bezoekers al aan het begin van de voorstelling hadden ontvangen.

Zoals Quinten opmerkt: 'een zakdoek , symbolisch voor het huidige Kunstbeleid....tranen van het lachen of om te huilen; het kan alle kanten op!'

 

 


 

Masterplan: Will Alsop 22 April - 9 Mei 2004 in Museum De Paviljoens, Odeonstraat 3, 1325 AL Almere, The Netherlands /\/\/\/\ 036-5450400/\/\/\/\/ www.depaviljoens.nl /\/\/\/\/\/\ /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/ een fotoverslag van de opening /\/\/\/\

Will Alsop en dir. Macha Roesink van museum De Paviljoens

 

 

 

 

 

Met dank aan museum De Paviljoens

                                                             

  NB kijk ook bij de link 'Expo-enzo'

 


'Inspiratie'  uitgeleefd op gloednieuwe auto

Zondag 18 april in EXPO-CCCorrosia: een vervolg op de opening van '15 X INSPIRATIE'. Na twee 'inspirerende speeches'  over 'INSPIRATIE' door Geert Jan Mantel, manager Yanmar, en Bas Valkx, Japan-wetenschapper, werd het publiek naar buiten gelokt dor doedelzak-geluiden van muzikant Roelof Rosendal.

Kunst-Jeep

Op de Markt in Almere-Haven stond een gloednieuwe Chrysler klaar voor een kunstzinnige 'look'. De eerste verfstreek werd gezet door Peter van de Meer, directeur Chrysler Jeep Freeroad Almere. Daarna gingen vijf kunstenaars aan de slag om de Jeep om te toveren in een kunstwerk op wielen. De belangstelling -en niet te vergeten de muziek van Roelof- inspireerden de kunstenaars  Ilene Themen, Mieke van Dijk, Hans Berkhout, Daniël Stroomer en Emeke Buitelaar  en dat ondanks het steeds slechter wordende weer. 

De belangstelling was gigantisch voor dit evenement.De kleurrijke Jeep zal nog tot en met zondag 25 april op de Markt blijven staan. Daarna zal hij 'door het land reizen'.De lopende tentoonstelling '15 x INSPIRATIE'  is ook tot en met zondag te zien in de EXPO van CCCorosia ((aan de achterkant van het gebouw of toegankelijk via De Villa)

Met dank aan Mariel Bisschops

 


 

Anti Discriminatie Bureau Flevoland: Stop discriminatie!  

 

Op woensdagmiddag 14 april is het anti discriminatieproject voor de basisscholen van start gegaan. Kinderen van De Troubadour en De Pirouette hebben werkstukken, zoals gedichten en posters gemaakt.

 

Mevrouw Lepeltak – de bekende Almeerse – (foto Prospero) ging met kinderen en  leerkracht in gesprek over het resultaat. Op de haar eigen wijze liet zij het publiek weten zeer onder de indruk te zijn. Tot groot vermaak van jong en oud vertelde zij discriminatie te stoppen door erbovenop te gaan zitten. Met haar postuur is dat altijd effectief. De Roefelraad van vorig jaar bracht het anti discriminatie lied ten gehore zowel via een DVD,  als live. Het lied is door henzelf gemaakt. De expositie en het lied vormen de basis voor het vervolg van het project .

 

Voor het produceren van een theaterstuk -dat in 2005 zal worden uitgevoerd- wordt de komende maanden financiering gezocht , dat in 2005 zal worden uitgevoerd voor de basisscholen in Almere. Zo mogelijk worden ook andere gemeenten in Flevoland erbij betrokken. U kunt de werkstukken nog een maand lang bewonderen op dinsdagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur in het nieuwe Snuffelhuis aan de Schrijverstraat 3 naast de bibliotheek in Almere-Stad. Info: Anti Discriminatie Bureau Flevoland tel. 036-5297670 op di.-woe.-do. van 9.00 tot 16.00 uur.

 

 


 

Almeerse kunstenaars profileren zich

 

De Almeerse beeldhouwer Henriëtte Evenhuis heeft dit weekend (9-10-11/4) deelgenomen aan de Food, Art & Design Fair in Nieuwegein. Ze deelde daar een stand met een aantal kunstenaars uit Zuid-Frankrijk (Groupe Côte d’Azur) en kunstschilder Janneke Stilma. 

 

 

Henriëtte toonde daar een groot aantal van haar werken, zoals Verborgen Verbinding, Vautour, Paysan, Dansend Hoofd en Style, Man met koffer en Grand Hercule. De Almeerse werkt in brons, steen en moderne materialen. 

Haar sculpturen ontstaan vanuit emotie. Ze wordt voorts geïnspireerd door menselijke verhalen, mythologie en filosofie

.

op de foto: Viola Holt en Henriette Evenhuis

 

 

 

De kunstenaars van de Groupe Côte d’Azur zijn kunstvrienden met wie Evenhuis zomers veel contact heeft.  Vrijdagavond, de VIP-avond volgens het programma, had een hoog BN-gehalte. Zo kwamen Viola Holt (foto), Emile Ratelband en Ans Markus een kijkje nemen bij de stand van Henriëtte Evenhuis. Later op de avond werden de spotlights op haar gericht, toen ze door Willibrord Frequin aan het publiek werd voorgesteld.

 

   


7-3-2004 Veel belangstelling voor helderziende Sjaan van der Gaauw, gast bij 'De Dames van Almere'

De zaal in Avanti zat tjokvol dames maar ook heren. Sjaan van der Gaauw, de bekende helderziende uit Almere, bekend omdat ze op tv is geweest bij Ivo Niehe en omdat er een heel artikel aan haar gewijd is in het maandblad Paravisie. Maar ook omdat velen in Almere haar kennen vanuit het Centrum voor Creativiteit, Ontspanning en Natuurgeneeswijzen Misja in de Waalstraat in Almere. 

Over Sjaans helderziendheid 

Sjaan is geboren met de bijzondere gave van helderziendheid. Als driejarige kleuter kon ze al overleden personen   zien. Ze was zich toen nog niet zo bewust van deze gave, wel dat ze anders was. Haar ontwikkeling ging niet vanzelf, na diverse tegenslagen, een doodgeboren kindje en een postnatale depressie, een tekort aan hormonen en een 'bijna-dood ervaring' werd het haar steeds duidelijker dat ze haar gave met zorg moest gaan gebruiken. Ze liet de aanwezigen in Avanti kennis maken met haar werk. Zoals de kaart trekken, wastekenen en aan de hand van foto’s contact maken met de overledene. Aan de gezichten in de zaal was duidelijk af te lezen wat er in de mensen omging, geloof en ongeloof. Zou er dan toch meer zijn dan…

Wastekeningen strijken en interpreteren Diverse bezoekers mochten zelf ervaren wat Sjaan zag of hoorde. Leny Hartong, de gastvrouw van deze  middagen, werd uitgenodigd.om naar voren te komen. Sjaan maakte een wastekening voor haar, zuiver op intuïtie maakte ze met wasstiften een tekening waarna ze met een heet strijkijzer over de aangebrachte kleuren ging. Er ontstond een palet van kleuren en lijnen. Dit schilderij was een weergave van het innerlijk proces van Leny. Vanwege de privacy gaf Sjaan hierover slechts wat korte impressies. Het was aan Leny om te beoordelen wat waar is en of ze  haar les er uit wil  leren want iedere mens is op aarde om te leren. De wastekening geeft je aanwijzingen, je mag er van leren. Volgens Sjaan is de mens goed en mooi. Luister goed naar je intuïtie, laat die prachtige zelfkennis en creativiteit ontstaan. Dat wil ze graag doorgeven of het haar gelukt is… 

Gedicht van Sjaan:

Bewandel je eigen pad

Creëer je eigen weg

Wees bewust van alles om je heen

Elk dier, mens boom of steen.

Maak balans in jouw leven

Door er kleur aan te geven.

Niets hoeft, alles mag

Het is jouw keuze

Dus ga er mee aan de slag.

Een bijdrage van José Joosten

 


 

Zondag 7-3-2004 Verslag van laatste filosofen-debat in het Cultureel Centrum Corrosia  

- 15 Almeerse kunstenaars en Plato -

 

Voordat Dries Boele, praktiserend filosoof aan het debat  met  kunstenaars en publiek begon, liet hij het publiek kennisnemen van het gedachtengoed van zowel Socrates als Plato. 

 

Sokrates

Om te bepalen wat bijvoorbeeld een goed leven is,  moet je volgens Socrates een idee hebben over een goed leven. Als je eenmaal weet wat een goed leven is dan is het logische gevolg dat je er alles aan doet om een goed leven te leiden. Socrates gaat met de mensen de dialoog aan. Door alsmaar door te vragen wat is een goed leven prikkelde hij de mensen om te zoeken naar de idee die hij heeft over een goed leven.

Plato

Hij gaat hierin een stapje verder, hij zoekt naar een verklaring van de idee. Wat is het dat een goed leven is, welke criteria bepalen dat. Dries Boele ging op Socratische wijze het gesprek aan met kunstenaars en publiek om duidelijk te krijgen wat we onder kunst verstaan. 

Schilderes Mary Fontaine. 

Allemaal  kopjes van diverse filosofen  naast elkaar, daarboven de gedachtengang van Mary verbeeld.

De idee: Alle filosofen denken en ieder voegt een nieuwe gedachtengang toe. Hoe ik daar op reageer door te denken laat ik in zien.De idee ontwikkelde zich na het lezen van Plato en andere filosofen eigenlijk vanuit het onderbewustzijn. Ineens  was de idee daar.Het werk is uiteindelijk geworden zoals de idee vanaf het  begin in mijn  hoofd zit.

Criterium Mary: Het werk is goed als het geworden is wat ik oorspronkelijk wilde maken.

Criterium publiek: Het moet emotie oproepen, aan het denken zetten.

 

Fotograaf Witho Worms 

Kunst creëert een nieuwe betekenis. Hoe meer ik, Witho, over de filosofen las hoe minder ik ervan begreep.

De idee: ik wil de filosofie van Plato in mijn werk uitdrukken, dat doe ik door een tempel te ftograferen, die realistisch gezien geen tempel kan zijn. Hoe ik Plato begrijp is mijn interpretatie van Plato. 

Criterium: Witho: het werk is goed als ik vind dat het een tempel is waarvan ik weet dat het realistisch geen tempel kan zijn. Ik moet het gevoel hebben dat mijn werk bestaanrecht heeft. Dat het af is, dat het mooi is, technisch goed. Dat het één beeld is. Het moet aan mijn criteria voldoen. Ik heb het werk gecreëerd, het is mijn thema. 

Criterium publiek; de idee van de kunstenaar moet in het werk zien; het werk moet de toeschouwer beroeren.

 

Schilder Hans Berkhout

Idee: ik wilde een cadeautje maken voor Plato. Door het lezen van de filosoof Plato ging er een nieuwe wereld voor me open. Dus ik ging daarover nadenken, maar de realiteit haalde me in, de gevangneming van Sadam Hoessein gaf de inspiratie die ik nodig had, het laatste moment in de grot voordat hij gevangen werd genomen. De idee ontwikkelt zich vanzelf, ontstaat tijdens het schilderen.

Criterium: Kleur. Het beeld moet verstilling brengen, het moet kloppen. Gulden snede moet terug te vinden zijn. Rust uitstralen.

Vanuit het publiek: Het werk moet de toeschouwer in beweging brengen, aan het denken zetten, emoties oproepen.

 

Vormgever Mariel Bisschops:

Idee: de ideeënwereld  (de  witte lappen naar boven en op de grond) groeit uit de bestaande wereld (de keramische objecten).De idee ontstaat gaandeweg, zit ineens in mijn hoofd, dan ga ik aan het werk, ik laat alles los en als het werk af is, is het een kopie van mijn idee.

Criterium: het werk moet rijpheid uitstralen. Het ontwerp moet  zijn wat ik vanaf het begin in mijn hoofd had. Het idee moet er uit komen, zichtbaar zijn.

 

De ideeën zowel als de criteria kwamen  summier op tafel, vele vragen zoals: Hoe weet je of een werk bestaansrecht heeft, hoe weet je of de kleuren goed zijn, hoe weet je of je werk rust uitstraalt en ga zo maar door. Een middag is te kort. Al met al een boeiende bijeenkomst waarop een aanzet werd gedaan om op Socratische wijze meer van kunst te begrijpen. Fascinerend was het om te merken dat er meer verwarring dan duidelijkheid ontstond. Hoe meer je vraagt hoe duidelijker het wordt dat je weinig weet.

 

Een bijdrage van José Joosten

 

 


 

  6-3-2004 Snuffelhuis officieel geopend door weth. Frits Huis

De eigenlijke naam was 'Kindercultuurhuis'  maar nu er een eigen plek was gevonden, werd er meteen door de kinderen een andere naam bedacht, het 'Snuffelhuis'.

Niet zo gek als je weet dat de nieuwe ruimte onderdak biedt aan het Kinder Persburo, de Kinder Kunstuitleen,  het Faust Theaterkidskoor en de Roefelraad. Die is  ontstaan is doordat kinderen -eens per jaar- aan allerlei dingen mochten 'snuffelen'  (ofwel in het Vlaams 'roefelen' genaamd), wat een groot sukses was. Er werden bedrijven bezocht die de kinderen interessant vonden, of radio en TV-stations of de raadzaal. Dit 'Snuffelhuis' is bedoeld voor en zo mogelijk door kinderen maar er is begeleiding aanwezig ivm alle aktiviteiten. Ook in de vakanties kunnen de kinderen hier terecht.

 

 

 

 

 

 

 

Zaterdag 6 maart 2004 was de officiele opening, met weinig saaie woorden, door de niewe wethouder voor Cultuur Frits Huis. Samen met de kinderen ging hij creatief aan de slag met groenten die later weer smakelijk konden  worden opgegeten.

foto's: Tineke Post


 

8-2-2004 "Filosofie voor de Zwijnen"

 
De eerste lezing, naar aanleiding van de expositie "15 Almeerse beeldend kunstenaars en Plato" in Cultureel Centrum Corrosia, mocht zich verheugen in een grote opkomst op zondag 8 februari 2004. Er moesten heel veel extra stoelen worden bijgezet. Het slechte weer werd door velen getrotseerd. Aandacht voor dit evenement in het Filosofie Magazine zorgde ook voor veel extra toehoorders en discussiegenoten.

Zeven hoofdstukken uit nog te verschijnen boek

Klaas Rozemond (tekst), Jet Nijkamp (illustraties) en Co Woudsma (gedichten) presenteerden 7 van de 21 hoofdstukken uit hun, in maart a.s. te verschijnen boek "Filosofie voor de zwijnen". Hun keuze hieruit te lezen werd bepaald doordat deze zeven het meest op Plato zijn gericht. Mensen en dieren worden tegen elkaar afgezet met betrekking tot geluk en tevredenheid, karakter, doorzettingsvermogen, lusten en lasten enzovoort.

 

Porcologie, een nieuwe wending in de Filosofie?

 

Via Mill gingen wij naar Socrates, Epicurus, Plutarchus, Homerus en Pythagoras, raakten wij aan Boeddha en Brahma en de reïncarnatie en het vegetarisme om uiteindelijk steeds weer terug te komen op de vraag: 'is het beter om een ontevreden filosoof te zijn dan een tevreden varken? 

Rozemond zei aan het slot zich dat hij zich een beetje 'porcoloog' voelde'  en na de lezing kwam er dan ook een levendige discussie op gang om deze vraag te beantwoorden. Maar er kwamen alleen maar vragen bij. Er werd afgesloten met de stelling:  "het trachten antwoorden te vinden op vragen is de kern van de filosofie".

Primeur voor Almere

Zondag 22 februari en zondag 7 maart zijn de volgende lezingen in het kader van Plato. Op 7 maart zal, als primeur voor Almere, tijdens de lezing hun boek te koop zijn. Ook zullen  Klaas, Jet en Co in april in Galerie Retort in Amsterdam exposeren. 

 

mediair /mmv Rineke de Jong tekst+foto's

 

 


 

Donderdag 22 januari 2004: Almere heeft landelijke primeur de 'Politieke Marktplaats'

De gemeente Almere heeft weer iets nieuws bedacht om 'de Burger' dichter bij 'de Politiek' te brengen: een Politieke Marktplaats met een 'Caroussel'. Géén Commissievergaderinge meer en ook geen Raads- vergaderingen iedere maand. Nee, nu iedere week een Politieke Marktplaats met iedere week weer een andere agenda. Het zal even wennen zijn voor iedereen, bestuurders en publiek, want niets is meer zoals het was! Kort samengevat is de bedoeling dat er sneller besluit- vorming kan zijn (eens in de 14 dagen) en dat de bewoners makkelijker  in kontakt kunnen komen met betreffende wethouder, raadslid of beleids- ambtenaar, die allemaal aanwezig zijn als de agenda dat vereist. Ook de besprekingen zijn rigoreus ingekort. De Politieke Marktplaats begint om 19.00 uur en het mag niet later worden dan uiterlijk 22.30 uur. 

 

 

Burgers onder begeleiding naar de Politieke Marktplaats

Als je als 'burger' het Stadhuis inkomt, wordt je netjes opgevangen door een 'begeleider' die je naar boven brengt waar zich dit 'Circus' afspeelt. Boven zijn de fraktie-vergaderkamers aan de ene kant en de verschillende 'Marktplaats-zalen' aan de andere kant. De gemeente heeft iedere zaal een andere kleur gegeven, zodat daardoor sneller duidelijk wordt wat zich daarin afspeelt.  Zo is er een groene, een rode, een blauwe en een witte vergaderzaal, ook allemaal anders van grootte.Er moet duidelijk een keuze gemaakt worden, zowel door de raadsleden als door de 'burgers', qua onderwerp en qua zaal. Aan de buitenkant hangt een A4-tje met de agenda van wat daarbinnen gebeurt. 

 

Niet zomaar eventjes je zegje doen    

De raadsleden, wethouders, burgemeester en ambtenaren lopen 'gewoon in 't wild' rond, dus makkelijk aanspreekbaar, denkt men. Ook kan er ingesproken worden, net als voorheen inklusief het feit dat je je van tevoren moet melden. Dus dat is niet zo laagdrempelig hoewel het aanmelden nu op de dag zélf kan, mits voor 12.00 uur. Als men eenmaal in de zaal zit, mag er vanuit het publiek niets meer geroepen worden, geen discussie mogelijk met de aanwezige raadsleden of wethouders. De tijd dringt! Om 20.00 uur wordt afgesloten, wat niet behandeld is, gaat naar de volgende week. Om 19.00 begint de eerste bespreking die duurt tot precies 20.00 uur, in alle gekleurde zalen dezelfde tijden. Daarna pauze of misschien is er nog iets speciaals in een fraktiekamer te beleven... Daarna weer sessies van 20.00-21.00 uur (met dezelfde konsekwenties als de tijd 'om' is). Daarna kan er een debat in de raadzaal plaatsvinden en vervolgens -eens in de 2 weken- besluitvorming. 

 

Eerste 'Politiek Marktplaats'

 

Deze eerste 'Marktplaats' trok bijzonder veel publiek, waaronder voor een heel groot gedeelte de pers, lokaal, regionaal en landelijk. Verder is een raadzaal al snel gevuld als de beleids-ambtenaren allemaal aanwezig zijn. Bewoners (burgers) die zich betrokken voelden bij een onderdeel (JOP) op de agenda, waren op deze avond massaal aanwezig, dus al met al een drukte van belang. In de wandelgangen, de verschillende zalen of  -te kleine (!)- zaaltjes en in de koffie/borrelruimte om na te praten. Jammer vond ikzelf dat er geen 'Markt- sfeer' was (maar misschien waren mijn verwachtingen verkeerd). Ik had kraampjes verwacht, waarachter allerlei bewoners of organisaties en ook ambtenaren zich zouden presenteren! Maar wie weet, komt dat nog? 

Er was wél een expootje van Loesje- posters met cartoons erboven. (NB van wie zijn die cartoons, niet van 'Loesje' zo te zien; maar zet er dan wel de naam van de cartoonist bij volgende keer). 

 

 

Samengevat, gezien vanuit 'de burger'  Het lijkt -op papier- erg leuk maar de praktijk (van de eerste keer) is toch erg onover- zichtelijk. Als 'burger' weet je alleen wat er op de agenda staat maar je hebt geen 'achterliggende stukken', dus heb je geen idee of het om 'hamerstukken' gaat. Beperkt lagen er 'bandjes'  ter plekke maar helaas heb je dan geen tijd om dat even snel door te nemen...Politici en ambtenaren weten waar het om gaat, de meeste 'burgers' niet, inhoudelijk in ieder geval niet. Dus moet die afgaan op de simpele agenda die aan de buitenkant is opgehangen. Als je bijv. ziet dat een bepaald onderwerp van de agenda in kamer-zusofzo als laatste gepland staat in de vergadering van 19-20 uur, denk je: ik ga eerst even naar die andere zaal waar ook een interessant onderwerp op de agenda staat. Kom je dan om 19.30 uur bij die eerste zaal, dan is de vergadering al afgelopen! Dus van een 'Caroussel' (in- en uitlopen) kan dus geen sprake zijn. Een ander punt is, dat je fysiek wel érg ver van de politici verwijderd zit in bijv. de witte zaal, je kunt ze niet eens zien! Een andere opstelling van de stoelen lijkt mij een vereiste...als men inderdaad aan 'de burgers' denkt.... 

Beediging nieuwe wethouder voor LA

Vincent van der Velde werd vervolgens beedigd in de raadzaal, nog niet daadwerkelijk in funktie: dat wordt 1 februari 2004. Volgende week wordt er afscheid genomen van vertrekkend wethouder Jan Lankreijer, die naar A'dam gaat. Van der Velde (zie ook onder de link 'Kunstenzo') zei zich heel blij en intens gelukkig te voelen (zie foto met zijn vriendin Suzanne)

 


13-1-2004  "Marokkaanse jongeren (weer) aan het woord" in Totum

 

Dinsdag 13 januari 2004 was het vervolg op de Marokkaanse jongeren-discussie van 23 november 2003 (zie elders op deze website onder de link 'Kunstenzo' voor een verslag van die avond). De toen aanwezige wethouder Arie Willem Bijl had deze bijeenkomst aangekondigd, waarop de jongeren hun -dan meer uitgewerkte- plannen konden laten horen. Vanuit de jongeren-zelf werd al geroepen dat dat natuurlijk niet zou lukken. Er moest met hun achterban, de diverse instellingen, de nieuw-opgerichte stichting Samenhang, enzo gepraat worden en dan ook nog een (financieel) plan van aanpak-ofzo? Nee, het zou wel bij praten blijven, veel woorden en weinig daden.

 

 Géén wethouders, wél de Burgemeester Géén wethouder Bijl deze keer, evenmin de voor deze keer aangekondigde wethouder Johanna Haanstra. Gelukkig was burgemeester Annemarie Jorritsma wél  aanwezig en aktief mee-debatterend met de jongeren. Van de hele gemeenteraad hadden slechts 2 raadsleden de moeite genomen te komen, allebei van Groen Links, Ruud Pet en Aziz Adahchour. Verder, vanwege het onderwerp 'Onderwijs': ambtenaren, schooldirektie en Bibliotheek Almere. De opkomst was weer behoorlijk groot hoewel een groot aantal Marokkaanse 'buurtvaders' van vorige keer het nu liet afweten.  De sfeer was ontspannen met een glaasje mint-thee en Mustapha El-Achktar in een traditionele jahlaba. 

Behalve het debat waren de agendapunten: * zijn er genoeg aktiviteiten voor Marokkaanse jongeren in Almere? * doen de Marokkaanse jongeren het slecht in het onderwijs?

 

 

Welkom jongeren van Lelystad!  (?)

 

Mustapha intoduceerde Fouzia Lammraoui van stichting De Samenhang die vervolgens de opening verrichtte met een 'Welkom aanwezige jongeren uit Lelystad' (!) De jongeren reageerden direkt luid en verontwaardigd met: 'wij komen uit Almere!'  Daarna het debat (met een terugblik naar de vorige discussie op 23 november 2003) weer olv Houssain Mouhmouh (Politie Almere). Het eerste gedeelte leek veel op een herhaling van de vorige bijeenkomst: een eigen ruimte, liefst met  vrienden onder elkaar, liefst de eigen Marokkaanse cultuur, huiswerkbegeleiding, enz. Een soort  'u vraagt, wij draaien'-programma, alleen roepen wat je wil en dat-is-'t.

 

 

 

Wat opmerkingen van de aanwezige jongeren tijdens deze bijeenkomst

Wij willen een eigen ruimte, liefst in Stedenwijk-Noord. Wij willen een ontmoetingsruimte met computers om te internetten en waar je ook je huiswerk kan doen, ook onder begeleiding als je dat wil. Er wordt te weinig voor ons gedaan, eens in de zoveel tijd.  We hebben wel een picknicktafel gehad maar daar loop je in de hondenpoep. We willen ergens kunnen zitten met z'n allen. We willen samen spelletje s kunnen spelen. We willen bijlessen volgen, in Arabisch ofzo.   Er staan ruimtes leeg in de Stedenwijk, waarom kunnen wij daar niet in? Ook staan er al tijden panden leeg met rolluiken ervoor.  Wij willen een eigen ruimte en niet zoveel samenwerking met de Schoor, we doen liever alles zelf. het duurt allemaal zo lang, 2 tot 3 jaar.  Buurthuizen werkt niet, als wij daar komen zijn alle uren bezet. Als we hangen in bushokjes of portieken, krijgen we een fikse boete 24 euro ofzo. Waar moeten we dan naartoe? Als we op het veldje staan te praten met elkaar, noemen ze dat overlast en moeten we weg. En een buurtcentrum is eigenlijk een centrum voor 'mensen uit de buurt'. Als jullie geld in ons investeert, heb je geen last meer van ons! 

Enige reakties uit de zaal

 Burgemeester Annemarie Jorritsma laat weten dat de gemeente 'nog enige middelen beschikbaar heeft'. Welk bedrag kan zij niet zeggen. Maar we moeten allemaal bezuinigen dit jaar en de gemeente wil met weinig middelen toch zo'n groot mogelijk resultaat bereiken. Het betreft per slot belastinggeld, dus gemeenschapsgeld, dat we allemaal samen moeten opbrengen.  Nos Kultura is een honk specifiek voor Antillianen, dat enige jaren geleden tot stand is gekomen in Almere-Buiten.  Ruud Pet, raadslid Groen Links, roept evenals zijn kollega Aziz Adahchour, op om de jongeren te geven wat ze vragen (wat hem applaus oplevert). Jorritsma vraagt zich hardop af of  wij dit wel zo moeten doen, de zaak etnisch aanpakken? Volgens René Kempenaar (de Schoor) moet zoiets uit de 'eigen' gemeenschap ontstaan. Je lost de problemen niet op door een ruimte beschikbaar te stellen en verder niks.  Zeg nu niet dat er nooit iets gebeurt! Er is een voetbalveldje gerealiseerd en een bankje, tafeltennistafel, Totem 2x per week open....een eigen onderkomen in de wijk is er niet meteen morgen maar je kunt wél je wensen duidelijk maken hier. Jorritsma vindt het helder: er moet wat gebeuren maar de overheid/gemeente kan niet overal in voorzien. Hoe zit het met de zelfredzaamheid? Owel: wie neemt verantwoordelijkheid op zich dat  zo'n ruimte draaiende blijft?Je hebt toch een gedegen plan van aanpak nodig; en welke doelstelling is er? Mevr. Feenstra legt uit dat projekt liep van jan.'03 tot jan.'04 maar de begroting van de gemeente is in oktober 2004 geweest. Dus 3 maanden geen geld (woningbouwcoorporatie Goede Stede heeft dat geld ter beschikking gesteld, ter overbrugging), nu heeft de gemeente Almere dus weer ''geld gevonden' en loopt dit projekt af eind april 2004.

 

Liever onder mekaar  

Wat betreft het thema 'onderwijs' en de gevraagde huiswerkbegeleiding, zegt de direkteur van sg Echnaton, Rob van Westing, dat dat allang op zijn school kan. Ook is er mogelijkheid om te sporten en te internetten. Maar dat willen de jongeren niet 'we zitten al zo lang op school'. Als dat afgelopen is, wil je gezellig met je vrienden en eventueel nog huiswerk maken. En die huiswerkbegeleiding dan? Dat kan ook in de moskee, heeft men nagevraagd, zou kunnen. Dat is vertrouwd. Gevraagd waar iedereen op school zit in Almere, blijkt dat de meesten juist *niet* in Almere op school zitten maar o.a. op het Dudok College in H'sum. Waarom? Omdat de meeste vrienden daar zitten, kun je mekaar helpen! En je krijgt ook eens een andere stad te zien (!) . De jongeren willen liever geen huiswerk op school maken, als het nodig is, dan willen we best naar de moskee maar 'we willen kaarten en spelletjes spelen en dat mag niet in de moskee!' 

 

'Opmerking-Enzo'  Stichting De Samenhang profileert zich als de spreekbuis, de vertegenwoordiger van de Marokkanen. Navraag leerde dat de meeste oudere Marokkanen, die regelmatig de Moskee bezoeken, niet eens weten van het bestaan van stichting De Samenhang. Het kan leiden tot een verkeerde interpretatie van behoeften van jongeren want 'Buurtvaders' vinden dat jonge Marokkanen moeten mee-participeren, zelf dingen runnen. Jammer is dat als een 'doelgroep' rotzooi dreigt te gaan schoppen, dat die dan pas 'in the picture' komt bij de gemeente. Eigenlijk zou stichting De Samenhang zelf met een plan moeten komen, in welke richting denkt men? En Waar is 'Kleurrijk Almere' gebleven? Met veel poeha gepresenteerd enige jaren geleden, zelfs een 'Kleurrijke Agenda' verscheen er met het oog op de toekomst....wég, nada, niks meer! 

Vandaag is er weer en Minister op bezoek geweest in Almere, Minister Verdonk van o.a. Integratie en Vreemdelingenbeleid. Zij maakte een rondje door Almere (zonder Pers erbij!) langs allerlei jongerenplekken, zoals Nos Kultura, Totum, het Mandelapark, Leeuwardenplein, straat'groen',  en meer van die (hang)plekken waar jongeren te vinden zijn, hangend of niet. Dit in het kader van Jeugd & Veiligheid. Daarover binnenkort méér.

(dit waren wat kritische punten voor een positieve benadering en oplossing.....)

 


 

10 januari 2004 Nieuwjaarsreceptie Almere  

Het begon al voordat de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente Almere begonnen was. Protesterende ouderen waren 'en masse'  naar het Stadhuis gekomen om te protesteren tegen sluiting van diverse ouderencentra. Met mini-spandoeken en -zeer bescheiden- bordjes werd het een keurige aktie (m.i. veel te netjes eigenlijk voor een protestaktie).

Schokkend en onterecht In ieder geval waardiger dan die z.g. woord- voerder van de ouderen' van Kolkzicht die de overheidmaatregel vergeleek met de Tweede wereldoorlog en de Jodendeportatie: schokkend vond ik die uitspraak! Gelukkig hoorde ik dat wethouder Faber direkt afstand nam van die uitspraak, heel goed want dit was een schandalige formulering. Gelukkig ging het bij deze protestaktie om de inhoud: de ouderen willen hun 'eigen ontmoetingsplek'  graag houden!

Eenmaal binnen, wat met de nodige problemen gepaard ging vanwege alle scootmobiels, rollators en de vele ouderen (de draaideur moest helemaal open gezet worden, zodat men niet klem kwam te zitten), nam Reina  Veldwiesch het woord om vervolgens weth. Faber 700 handtekeningen te overhandigen. Darna massaal naar de Raadzaal, waar Burgemeester Annemarie Jorritsma haar Nieuwjaarsrede hield. (kijk op www.almere.nl voor de hele toespraak).

 

Bonifatiusspeld uitgereikt 

Daarna werd traditioneel de Bonifatiusspeld uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich op bijzondere wijze heeft ingezet voor de Almeerse samen- leving. Dit jaar werd deze eervolle onderscheiding uitgereikt aan mevr. Frouwktje van Wijk die al bijna 25 jaar aktief is als vrijwilligster op allerlei gebieden, Sinds 1995 als bestuurslid bij de Internationale Stichting Kinder vakantie- land, waar zij ook het uitvoerende werk niet schuwt. Zij was enigszins beduusd toen haar naam werd genoemd maar na een emotioneel traantje heel gelukkig met haar onderscheiding.

Expo 'het Kan in Almere' mmv bewoners, die model hebben gestaan op de diverse posters.  Vervolgens kreeg iedereen één drankje aangeboden door de gemeente Almere, waarna om 16.00 uur de expositie van Stichting Stadspromotie Almere (SSA) ingeleid werd door dir.ekteur Thom Ummels en vervolgens. geopend door burg. Annemarie Jorritsma, samen met de bewoners die meegedaan hadden aan het 'SimCity-projekt'.Ofwel: meedenken over de toekomst van Almere dmv foto's. Die uitvergrote foto's zijn te bezichtigen in de C-Passage van het Stadhuis, tijdens openingsuren.

 
Als afsluiting een Band 'SZ' (komt van 'Asset" maar dat kun je ook schrijven als 'SZ' lijkt ook op 'Acid' en 'As Said') Ze oefenen regelmatig bij het CKV, waar zij elkaar ontmoetten als Popgroep. SZ bestaat uit" Stephanie leech, zang; Arjen Neuhuijs, basgitaar; Merijn Dijkstra, elektrische gitaar en Michiel Visser, drums. Merijn is er vorig jaar bijgekomen, de andere 3 spelen al 5,5 jaar samen. Ze schrijven ook eigen nummmers, waarvan ze er op deze dag twee lieten horen. (kijk verder onder de link 'Zo(oi)enzo')
 

Politieke Markt-Suggestie: 

zou het geen goed idee zijn om voorafgaand, in de pauze of na afloop van de nieuwe "Politieke Markten" steeds een ander Almeerse Band te laten horen? Kan van alles zijn, van Pop tot Klassiek, niet te moeilijk doen: gewoon de gelegenheid geven! Zo bereiken we twee dingen tegelijk:de Muzikanten krijgen de kans op te treden voor publiek en krijgen daardoor hopelijk bekendheid én op deze manier kun je ook 'burgers'  het Stadhuis in halen.....(!) 

Dit was van 14.30 tot 17.00 uur: de Nieuwjaarsreceptie 2004 in sneltreinvaart!

 


5-1-2004 Nieuwjaarsreceptie in Avanti van de 'Dames van Almere'  

Verwelkomd met een glaasje champagne en bovendien allerhande exotische hapjes van het IntenationaleVrouwen Netwerk, werd een dronk uitgebracht op het nieuwe jaar. Weth. Johanna Haanstra was aanwezig (zie foto) en later verscheen ook nog een raadslid Elma van den Worm. Goed dat 'de politiek' aanwezig was want dit is toch een bijzonder netwerk geworden in Almere. ook Annie van 't Ende, van Steunpunt Mantelzorg en de Milieuraad Almere, was zoals meestal bij dit soort sessies, aanwezig.       (zie foto)

 

 

Normaal worden de bijeenkomsten van 'De Dames van Almere al goed bezocht maar op deze Nieuwjaarsreceptie was het extra druk. Leny Hartong had 2 kunstenaressen uitgenodigd die de leerlingen aan 'de Witte Olifant' begeleiden.Mieke van Dijk en Mariel Bisschops. Zij kregen allebei de gelegenheid om te vertellen wat de 'Witte Olifant' eigenlijk doet. Zij zijn inmiddels een jaar bezig. De bedoeling van dit 'Projekt' is dat jongeren met een lichamelijke of geestelijke handicap, die kunstzinnige aspiraties hebben, een 3-jarige opleiding krijgen op het gebied van techniek en ruimtelijk werk en liefst ook nog zichzelf kunnen 'dokumenteren' en presenteren. De 'Witte Olifant' telt nu 7 leerlingen en 2 (betaalde) docenten, met regelmatig ondersteuning van een derde kunstenaar en vrijwilligers. Gelukkig is er steun toegezegd door de gemeente Almere, de Provicie en landelijk Stichting Philadelfia. De kosten worden door de leerlingen betaald uit hun BGB (peroonsGebondenBudget) ofwel een 'rugzak-budget' zoals een van de aanwezigen dat opperde. En 'ja' werd er geantwoord op een van de vele vragen 'je 'moet' een handicap hebben om toegelaten te worden' (!) Het is dus niet bedoeld als therapie vooro bijv. mensen die (geestelijk) in de knoop zitten. Op vragen 'hoe gaat dat nu als ze die 3 jaar volbracht hebben?' en 'ze kunnen toch nooit als zelfstandig werkend kunstenaar aan de slag, dat is zonder een handicap al lastig genoeg'....daar wordt over nagedacht hoe en wat tzt. Ook het feit dat die prachtige ruimte aan de Kerkgracht maar 4 dagen in de (werk)week open is, is jammer. 'Kan er niet samengewerkt worden met een andere 'ruimte-benutter' in de weekends bijvoorbeeld?' Vooral omdat de Kerkgracht ook op zondagen hun galerietjes enzo openstellen.....

 

Daarna kwam Corry Spruit, een bekende 'Aldichter' een gedicht van haar hand voordragen 

'Januari' (zie verder onder de link 'Gedichtenenzo')

 

 

 

 


Eugene Brands en "de Vijftigers" in Amstelveen

 

Vanaf 18 december 2003 t/m 25 januari 2004 heeft Museum Jan van der Togt in Amstelveen weer een bijzondere expositie. Hierin wordt een verband gelegd tussen  het experimentele werk uit de jaren vijftig: enerzijs 50 van Eugene Brands en anderzijds gedichten van de "Vijftigers", te weten de échte "Vijftigers": Lucebert, Gerrit Kouwenaar, Bert Schierbeek, Remco Campert, Jan G. Elburg; maar ook Hans Andreus en Simon Vinkenoog, uit diezelfde tijd. 

 

De selektie van de werkstukken is gedaan door de dochter van Brands: Eugenie. Niet alleen wordt de schijnwerper gericht op een van de belangrijkste ontwikkelingen in de Nederlandse na-oorlogse Poezie, maar de context van de gedichten wordt als het ware gevisualiseerd door de schilderijen van Brands. Zoals steeds was dit weer een druk bezochte opening, ondanks dat het pal voor de Kerst was, met ook veel potentiele kopers.

Zondag 21 december werd deze expo feestelijk -en in stijl- geopend door zowel Tonny Eyk (dit keer niet muzikaal maar spreker aanwezig) en Simon Vinkenoog die diverse gedichten voordroeg uit de speciale uitgave tgv deze Expo met daarin gedichten van alle bovengenoemde dichters, inklusief Vinkenoog zelf. Van laatstgenoemde is ook 'oud werk' te zien in de vorm van ingelijste gedichten, samen met collages/schilderingen. Zoals Vinkenoog zelf opmerkte: 'ze presenteren het hier zo geweldig die oude experimentele dingen van mij....ik sta er zélf van te kijken!'. 

Tonny Eyk met Eugenie Brands

 

 

 

 

 

Simon Vinkenoog kijkt naar z'n oude werk 

 

 

 

 

.

Beeldend werk van dichter van de Vijftigers Jan G. Elburg

 

De tekst in het boekje is van Ed Wingen en de vormgeving van Adri Colpaart. Het van der Togt Museum is te vinden in Amstelveen, in het oude dorp, aan de Dorpsstraat 50, direkt naast de kerk; Open: do. t.m zo. van 13-17 uur.

 


23-12-2003 Wolfje Weerwolfje

 

Een echte familievoorstelling kan deze Musical genoemd worden en tegelijk een geweldig feest! De kinderen die naar de voorstelling kwamen kijken en luisteren, mochten verkleed of geschminkt komen en op alle tafels stond 'heksen-snoepgoed' en er waren ook pannenkoeken. 
 
Premiere met BN'ers
In de zaal waren heel veel BN'ers (Bekende Nederlanders) aanwezig. Marco Borsato met zijn Leontine en zoontje Luca (met 'n vriendje); Sjoers Pleyzier met zijn dochter en ook Sylvana Simons nam haar kind mee. Verder werden gesignaleerd: Plien en Bianca, de Bifi's, Josine van Dalsum en John van de Rest en de schrijver van 'Dolfje Weerwolfje', Paul van Loon.
 
De (Premiere) voorstelling
Na de suksesvolle voorstellingen van 'Kikker' nu de nieuwste voorstelling van Theater Terra in Premiere in Almere. In alle voorstellingen gaan poppenspel, acteren en inventieve decors gaan hand in hand met veel humor, poezie en muziek. Ingredienten die steevast zowel kinderen als ouders inpakken. 'Dolfje Weerwolfje' wordt beschreven als een 'griezelmusical'. Dolfje heeft nl een groot geheim: als het volle maan wordt, verandert hij in een Weerwolf. Dus vindt hij dat het maar eens moet ophouden met volle maan te worden! de maan laat zich echter door niets of niemand tegenhouden en heeft griezelige vrienden. Wie kan Dolfje helpen? Zoals Joep Kraaykamp (13 jr) na afloop zei: "ik vond het een hele leuke musical, ik heb genoten, ook omdat ik vandaag jarig ben, lijkt wel een dubbel feest! Maar ik denk dat het voor de hele kleintjes wel een beetje 
eng is..."                                                      
         op de foto  Marco Borsato, zoontje Luca, vriendje, echtgenote Leontine >     
 
                        foto: Friedlander
 
 
Cast van de Musical
Weerwolfje Dolfje werd gespeeld door Aram van de Rest en de Weerwolf Opa/Commissaris door Raymond Kurvers. Mevrouw krijtjes: Annick Boer, Nora: Cystine Sarreon en als Kippen traden op: Danielle Oonk, Cystine Sarreon en Annick Boer. De artistieke leiding was in handen van Theo Terra, de regie had Dick van de Heuvel, script, liedjes en teksten waren van de hand van Dick Feld.
 
Nog te zien in Theater De Metropole in Almere-stad: woensdag 24 december, vrijdag 26 december en zaterdag 27 december 2004. Het begint om 14.30 uur
Kinderen tot 10 jaar 10 euro Volwassenen 14 euro/kortingspas.
 
mediair/ mmv Rim Sartori, tekst
 

Hartverwarmende voorstelling van Stoute Oma's

 

Zondag 21 december 2003 konden kinderen met hun ouders, maar ook andere belangstellenden, genieten van de  voorstelling "Stoute Oma's" in Theater de Roestbak in Almere-Haven.

Onder de bezielende leiding van Anna Bilker en Gerard Pillen lieten deze toneelspelende 'stoute oma's'  in één uur tijd zien dat het leven van een oma helemaal niet saai hoeft te zijn. Zij kunnen ook stout zijn en dingen doen die je eigenlijk niet van een oma verwacht; maar ze doen het gewoon! Ze speelden, zongen en plaagden elkaar en zorgden herhaaldelijk voor een spontane lach in de zaal. Alle lof voor deze niet-professionele acteurs/actrices want het was een heerlijke voorstelling om naar te kijken. Zowel jong als oud zat te genieten, de snoetjes van de kinderen spraken boekdelen.

Regisseur Gerard Pillen en scriptschrijver Anna Bilker gingen ook de thema's 'doodgaan' en 'alleen-zijn' niet uit de weg: die onderwerpen waren heel logisch in het stuk opgenomen. Maar ook lieten de 'Stoute Oma's' merken dat  er nog heel veel te genieten is in het leven...ondanks dat je oud bent......als je er maar voor openstaat.

mediair/ mmv José Joosten, tekst

 

 

_________________________________________________________________________________________________________________________

Geslaagde boekpresentatie ‘Vandaar Flevoland’ 

 

vrijdag 12/12 jl. vond bij Locus Flevum in Lelystad de boekpresentatie plaats van de uitgave ‘Vandaar Flevoland’ van de Almeerse Mariska Bronstring. Het boek beslaat de hele provincie Flevoland en laat 174 bijzondere adressen in Flevoland zien. De Flevolandse gedeputeerde Andries Greiner, met onder andere Economische Zaken en Recreatie & Toerisme in zijn pakket, nam het eerste exemplaar in ontvangst. Hij wist de aanwezigen met een pakkend woordje te amuseren.

 

 

 

 

De winterse sfeer in de patio, compleet met vuurkorven, kaarsverlichting en de hoge opkomst maakten het een geslaagde bijeenkomst.De Almeerse kunstenares Henriette Evenhuis exposeerde speciaal voor deze gelegenheid met bronzen beelden, zoals diverse bedrijven (die ook in het boek vermeld worden), zich presenteerden dmv hun produkten. Het boek is dan ook niet uitsluitend in de boekhandel te koop maar ook bij alle daarin voorkomende ondernemers!

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  

27-11-2003 Bekendmaking winnaar Architektuurprijs Almere 2003

De spanning steeg naarmate de tijd verstreek in de Expo CCCorrosia: mist was de spelbreker. Maar uiteindelijk kondigde Petra Kempf, direkteur CASLa, de eerste spreker aan, Kees van der Hoeven. Hij hield een uitgebreid betoog over wat architektuur nu eigenlijk inhoudt, waarom het zo belangrijk is en dat Almere trots mag zijn op deze aktiviteit van CASLa. Hierbij een greep uit de speech van Kees van der Hoeven, voorzitter BNA (Bond Ned. Architekten). "De Nederlandse architektuur staat wereldwijd in de belangstelling. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de architekt van het nieuwe Stadshart Almere: Rem Koolhaas, van buro OMA (=Office for Metropolitan Architecture). Twee weken geleden ontving hij nog de Architektuurprijs van de stad Berlijn voor zijn nieuwe gebouw voor de Nederlandse Ambassade. aan de rivier de Spree".

Na een korte introduktie van zichzelf (in 1979 afgestudeerd in Delft in de richting Architektuur; daarna als architekt aangenomen bij de Rijksgebouwendienst door Rijksbouwmeester Dijkstra. Sinds 1990 zelfstandig architekt, aktief op internet en in het architektuur-onderwijs. Vanaf 1 januari 2002 voorzitter van de Koninklijke maatschappij ter bevordering der Bouwkunst, Bond van Nederlandse Architekten, BNA)
 
Van der Hoeven verduidelijkt het begrip 'architektonische ruimte' en de kwaliteiten van 'de vaardige architekt'  voor de aanwezige leken. De architekten onder de aanwezigen roept hij op het eigen talent en ambitie intensief te ontwikkelen i.p.v. het navolgen van grote voorbeelden. Verder vergelijkt hij het creatieve proces van een 'vaardige architekt' met de visie van Gerard Reve, die in 1985 een serie lezingen hield over zijn boek 'Zelf schrijver worden'. Het verhaal is toepasbaar op méér kunstzinnige beroepen, of je nu schrijver bent, componist of architekt. Voor aanwezige bestuurders en opdrachtgevers heeft hij de boodschap: bij het ontwikkelen van uw ambitie is het niet altijd nodig om bij elke ontwerpopdracht aan buitenlandse architekten te denken!

 

 
Vervolgens maakte wethouder Johanna Haanstra de prijswinnaars bekend. "Nu eens niet", zoals zij opmerkte, "de wethouder voor Kunst & cultuur maar een andere wethouder die (ook) betrokken is bij de ruimte". Zij benadrukte dat Almere de komende tijd meer aan stedelijkheid gaat werken, wat CASLa ook nastreeft. Tot 2010 werken aan de 'eigen stad' en de daarbij passende voorzieningen, daarna een groei naar 400.000 inwoners, dus méér stedelijkheid is onontbeerlijk, bijv. in Almere-Poort. Derde winnaar werd het Modecentrum (de UFO)met 9,5% van de uitgebrachte stemmen), tweede het Eksternest (met 9%) en met een royaal aantal van de in totaal 1632 uitgebrachte stemmen (27%) werd het 'Drakenhuis' aan de Oostvaardersplassen. Rooijakkers en Tomesen Architekten werden de blije winnaars van de Architektuurprijs Almere 2003.

 

Het 'Drakenhuis' een woning met veel hout (red cedar) vertikaal verwerkt; met een vrij dichte uitstraling naar de straatkant maar een konstruktie van openheid aan de achterkant. heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad om toestemming te krijgen van de afd. Welstand want die vonden het 'teveel -hout- van het goede'....

Behalve een mini-uitvoering van een beeld van Jan Wolkers in glas, kregen zij van Petra Kempf (CASLa) een plaquette overhandigd die op het betreffende 'Drakenhuis' kan worden bevestigd. ook de 1e en 2e winnaard kregen een dergelijke plaquette, waardoor hun  eervolle onderscheiding goed zichtbaar is.

 

 


 23-11-2003: Marokkaanse jongeren aan het woord in'Het Pakhuis'

 

Er wordt in Almere veel gepraat met -maar vooral over- de Almeerse jongeren. Daarbij stuit men vaak op de negatieve kanten, zoals overlast van o.a. Marokkaanse  jongeren. Stichting 'De Samenhang' had daarom op zondag 23 november om 13.30 uur een Debat georganiseerd in 'Het Pakhuis' bij jongerencentrum 'Totem' in Almere-stad. Aan de hand van stellingen zouden hierbij de Marokkaanse jongeren aan het woord komen.
De stellingen luidden:
- er zijn wel/niet genoeg aktiviteiten voor Marokkaanse jongeren in Almere?
- doen Marokkaanse jongeren het slecht in het onderwijs?
- de Marokkaanse jongeren zijn niet voldoende geintegreerd in deze samenleving

 Er was een panel opgetrommeld waarin zaten: mevr. Feenstra (veiligheid en onderwijs), Arie Willem Bijl (weth.Almere), een afgevaardigde van de politie en Willem Echteld (de Schoor, ambulant jongerenwerker).
Het panel nam plaats op een verhoogd Podium maar dat werkte voor geen meter! Het leek nét of ze op de aanwezigen neerkeken.....dus er kwam bijna geen woord uit. Nadat zij afdaalden naar gelijk nivo, kon de discussie beginnen. Mustapha El-Achkar (bekend van de Almeerse en nu Flevolandse Politiek), was de initiatiefnemer hiervan en liet, samen met Houssain Mouhmouh (Politie Almere), de microfoon rondgaan gedurende het debat.

 

 
Het ging over een eigen ruimte, huiswerkbegeleiding, meer gebruik maken van de moskee en of deze doelgroep(en) inderdaad zo slecht scoren (Marokkanen en Antillianen). Is daar ooit een onderzoek naar gedaan en zijn er feiten? Er is gewoon niet veel te doen voor de Marokkaanse jongeren, Totem is maar 2x per week open, in het verleden werd er op sportgebied veel georganiseerd, nu niks meer. Achmed, die al sinds 1981 in de Stedenwijk woont, komen juist de jongeren die het verpesten, niet uit deze wijk! Natuurlijk lopen hier ook geen lieverdjes rond maar 'wij kennen ze'  en willen ook hun ouders erbij betrekken. Er moet samengewerkt worden met zowel de gemeente, de politie, de ouders en...er moet onderdak zijn. Als je de jongeren respekt geeft, krijg je ook respekt terug!
 

 

In het Onderwijs doen de meisjes het beter dan de jongens, volgens Aziz Adahchour (raadslid GL). Zouden de jongens ook komen als er huiswerkbegeleiding gegeven wordt door 'witte' ouders? vraagt Arie Willem Bijl zich af. De Marokkaanse jongeren zien graag een eigen Stichting; maar die is er toch al: Stichting Samenhang? Volgens mevr. Feenstra is die juist opgezet om 'jongeren te ondersteunen en te stimuleren om goed te integreren'. Dat brengt het gesprek gelijk op de vraag 'wat is dan precies integratie?' Volgens de Marokkaanse jongeren hebben zij er geen problemen mee: de moskee staat open voor iedereen, want moet van 2 kanten komen. Interaktief dus! Volgens René Kempenaar moet je weten wat de achtergronden zijn van jongeren en de problematiek. Verder luidt het advies om te struktureren en geen geld te verspillen aan onnodige projekten. In een 'eigen stichting' zouden 'mensen van de straat' moeten zitten, wordt diverse keren geroepen. Ook wil men meer in de media komen, liefst  op een positieve manier!
 
Bijl wil van de jongeren hun ideeen voor aktiviteiten horen, of "vertel het aan jullie organisaties. dan komen wij daar in januari op terug. Bijvoorbeeld met zo'n bijeenkomst als deze en dan vertellen jullie die ideeen aan alle aanwezigen hier". Van Marokkaanse kant werd geroepen dat het jammer was dat er niemand van de Media aanwezig was....dat met verontwaardiging werd ontkend door de aanwezige pers van de NPS, radio Flevoland en radio almere107.8 inklusief de internet-website. Wél jammer was dat er niets genotuleerd werd door de organisatie (voor zover ik 't kon bekijken). Gelukkig dit verslag mét de aankondiging dat vanaf maandag 24 november 2003 er iedere week een item aan de orde komt n.a.v. deze bijeenkomst in 'Kunstenzo' . Ja, je zult er aan moeten wennen maar 'Kunstenzo' is héél breed, bemoeit zich ook met de politiek!
(op radio almere 107.8 tussen 20.00 en 21.00 uur; als je dit gemist hebt, na te lezen op www.almere1078.nl 

 


26-11-2003 Recensie van het concert door Ayalet Harpaz -- Incantatie der geesten in Corrosia

Een speelvloer vol kabels en een flinke batterij aan synthesizers en andere effectapparatuur stonden met spanning geladen klaar in afwachting van ‘Master of Ceremony’ Ayelet Harpaz. Wat stond ons te wachten? Op het eerste gezicht deed het eerder een denken aan een dance-event dan aan een concert met hedendaagse muziek. Hoe kwetsbaar echter was de in weinig verhullende jurk geklede zangeres. En dapper ook dat ze zich niet verschuilde achter al die elektronica, maar moederziel alleen, zonder de gebruikelijke ondersteuning van toch op zijn minst een pianist, een reeks bijzonder intieme stukken ten gehore bracht. Veel van de elektronische klanken die haar tijdens het concert begeleidden waar gemanipuleerde opnames van haar eigen stem: een warme, donkere alt die de hoogte niet schuwde. Soms deed ze denken aan Greetje Bijma, zoals in het stuk The rubythroat dreaming van de engelse componist Magnus Robb, dan weer aan het oudere, rustige zusje van Björk in tetTIX van Yannis Kyriakides.Tijdens slotstuk van de avond, Month of Ghosts van David Dramm, liepen soms de rillingen over mijn rug door het ijzingwekkende gefluister, begeleid door opnames uit het begin van de twintigste eeuw van een strijktrio en het vervreemdende gekraak van een oude Philips radio. Er was slechts één tegenvaller tijdens deze avond en dat was de wel zeer matige opkomst. Almeerse kunstliefhebbers waar zijn jullie??? Je weet niet wat je gemist hebt!

Het volgende concert is door het Cluster Kamerkoor op woensdag 3 december om 20.00 uur In de Expo CCCCorrosia.

Miranda Driessen

 


8-11-2003 Beeld Frans van der Ven onthuld  

Ter gelegenheid van de opening van de nieuwe Rabo-toren in Almere-stad had de Almeerse beeldhouwer Frans van der Ven de opdracht gekregen een beeld te vervaardigen voor de centrale Hal. Dat werd 'L'azur" (ofwel: de oneindige ruimte).Op deze foto's zie je zowel de kunstenaar naast zijn meer dan levensgrote mensfiguur, als het totale beeld (klik ook op de link 'Kunstenzo')

 

 

 

 

 

 

 

 

 


10-11-2003 Mantelzorgprijs 2003 uitgereikt

 

Om het werk van de 'Mantelzorger' beter onder de aandacht te brengen, wordt jaarlijks de Mantelzorgerprijs uitgereikt, op 10 november jl. voor de 6e keer. Het initiatief was van Steunpunt Mantelzorg, Vrijwilligers Centrale Almere en Zorggroep Almere, waarvan vertegenwoordigers de Jury vormden. 22 kandidaten werden aangemeld, ook digitaal, vier (4) mantelzorgers werden genomineerd, die ieder al zeker zijn van een tegoedbon voor een 'Respijt-weekend' van de LOT (Landelijke OrganisatieThuisverzorgers).

De genomineerden: mevr. Raveling, Jeroen Vuijst, Fekke Roelevink en Hikmed Herori.De beslissing was moeilijk voor de jury maar de winnaar werd terecht: Fekke Roelevink die al 28 jaar zijn chronisch zieke dochter en zijn vrouw verzorgt, beiden rolstoel-afhankelijk. Daarnaast gaat hij elke week naar Drenthe om zijn dementerende moeder en schoonmoeder te verzorgen. Toch vindt hij nog tijd om met zijn zoon te gaan tennissen om zo weer energie op te doen, ongelooflijk! Hij kreeg de Mantelzorgprijs 2003 omdat hij door dit alles een voorbeeld is voor andere mantelzorgers. De prijs t.w.v. 500 euro voor een Weekendje weg  werd uitgereikt door Douwe Halbesma, raadslid VVD.

 
 

 

 


7-11-2003 Kunstveiling voor 'Het Goede Doel'.

 

De schilderijen die onlangs tijdens de Kunstmarkt in Haven werden gemaakt door zo'n dertien kunstschilders, werden vrijdag 7   november jl. geveild voor een 'goed doel'. Dat goede doel is een ziekenhuis in Kameroen, dus er werd vol verwachting uitgekeken naar de opbrengst van deze Sotheby's veiling in De Villa. Ook vol verwachting waren de vele aanwezigen toen allereerst Sinterklaas zijn opwachting maakte, samen met een 'kasteel'-Piet. Sint zei blij te zijn als eerste in Almere-Haven te zijn (dat was-ie nu eenmaal zo gewend) en riep iedereen op flink in de buidel te tasten voor Kameroen. De Almeerse schilders en -niet te vergeten: de Almeerse dichters- hadden ook al hun bijdrage geleverd voor dit doel! Tijdens de veiling werd er iedere keer één schilderij getoond, terwijl de 'bijpassende ' dichter zijn of haar gedicht voorlas.
Daarna de veiling-zelf, naar mijn mening te hoog ingezet (voor Almere ;-) op 1000 euro als start. Resultaat was dat er nauwelijks geboden werd op de eerste werkstukken, het zag er treurig uit voor Kameroen.....Pas toen er een redelijke startprijs werd neergezet, ging men bieden. Daarna werden alsnog de eerder gepasseerde schilderijen in veiling gebracht. Resultaat: een hogere opbrengst dan vorig jaar! Nu totaal 7.730 euro (in 2002 6.250 euro) voor de geveilde schilderijen plus één gedicht van Peter Schilling, waarop geboden werd.  

 

NB Het 'Goede Doel' was bereikt maar de manier waarop behoeft nog wat verbetering. Belichting en presentatie van de aangeboden schilderijen moet beter (getuigt niet van respekt voor de aangeboden kunst). Gelukkig zorgde Cees, van de Lokale Omroep Studio Almere-TV, voor licht in de duisternis! Ook het feit dat er wél een foldertje voorhanden was met de vervaardigde schilderijen en de namen van de kunstenaars, terwijl de dichters niet eens genoemd werden! Die hadden toch samen met de kunstschilders de hele dag interaktief gewerkt (elkaar stimulerend). En waarom stond in dat foldertje niet meteen te lezen waar + hoe laat de veiling begon? Om positief af te sluiten: op deze veilingmiddag kwam ineens een boekje tevoorschijn met daarin zowel de schilderijen als de gedichten afgedrukt (beter laat dan nooit maar jammer dat dit niet eerder was).

 

 


 

24-10-2003 Geslaagd Café-gesprek met wethouder Huis

 

Het eerste van de Café-gesprekken (vrijdag 24 oktober jl in Le Baron) werd goed bezocht. Leuk was dat 'burgers' vanuit verschillende wijken op dit spreekuur afkwamen. Gevraagd naar de hoedanigheid waarin Huis hier zat: als wethouder van -maar niet namens- het College. Hij zal dus geen toezeggingen doen, koppelt eea terug naar zijn College-leden.

Aan een steeds uitbreidende tafel lieten bewoners bijvoorbeeld horen wat hen dwars zat als buren op het wonen & werken - industieterrein, pal tegenover AutoRadam dat streeft naar een 24-uurs opening. Kan dit zo maar, wethouder? Overlast, vooral van jongeren, dag en nacht, is wat zij vrezen. Verder werd er gevraagd hoe de gemeente omgaat met 'mandelage' (heeft niets met 'Mandela' te maken maar een soort 'recht van overpad/onderhoud') want bewoners krijgen het idee afgescheept te worden en zelf onderhoud te moeten plegen aan openbaar groen. Over 'aan het lijntje houden', waren meer klachten te horen, met name over ambtenaren; evenals de onvriendelijke, bijna afwerende houding van diverse Stadsdeelkantoren. Klassieke automobielen wilden meer ruimte volgend jaar en verder héél veel vragen waar de wethouder, zoals van tevoren gezegd, géén antwoord op wilde geven. Wél zegde hij toe om a.s. dinsdag een 'vragenrondje' te doen in het College, zodat degene die daar specifiek over gaat, daar verder mee aan de slag kan. Voor herhaling vatbaar, mits het zo ongedwongen blijft, qua sfeer.
 
 
 

tot zover....