OPENING EXPO  door Nelly Frijda in CCCORROSIA 14-1-2006


Allereerst hield Ruud Backx, de aktieve direkteur van CCCorrosia een introduktie naar de 'openaarster'  van deze expositie, Nelly Frijda.

Hij verwelkomde de aanwezigen en 'en francais'  de mede-exposanten van Els Fleer: André_ Pierre Anal en Luis Salazar. Zonder Els Fleer zou deze expo niet tot stand zijn gekomen. Backx had Fleer leren kennen op de Sartre-expo (nov. 2004) en werd enthousiast gemaakt voor haar werk, waarna hij haar uitnodigde om te komen exposeren in CCCorrosia, liefst samen met een paar andere kunstenaars. Dat zijn dus Arnal en Salazar, waarvan de laatste voor het eerst exposeert in Nederland. De titel "Trois peintres du corps et de l'esprit" verwijst naar de aard van het werk van alledrie: intellektuele werk dat zic vertaalt in abstrakt werk met een sterk lichamelijk karakter. Aldus Ruud Backx.

Daarna de openings-speech van Nelly Frijda.

Nelly Frijda zei de aanwezigen niet lastig te willen vallen met diep filosofische en hoog-intellectuele gedachten over Kunst.... en over abstrakte kunst in het bijzonder: "ik ben geen wetenschapper!" Maar zij is wél liefhebber (een 'amateur' eigenlijk maar dat klinkt zo negatief!) van (abstrakte) Kunst....maar tóch wil zij wat dingen kwijt. Frijda: "abstraheren" betekent:' terug naar de essentie van het onderwerp', dus alle versiering weglaten. Dat heeft en overeenkomst met mijn vak want goed toneelspelen is denken en zo min mogelijk doen. Daar staat tegenover dat Appel gezegd heeft: 'ik rotzooi maar wat aan!'  En zó staat alles weer op losse schroeven....hoewel Picasso weer andere uitspraken heeft gedaan, zoals: 'er zijn schilders die de zon in een gele vlek veranderen maar er zijn er ook die dankzij hun intelligentie (én Kunst) een gele vlek in een zon kunnen veranderen". Matisse schijnt gezegd te hebben: 'bij het bekijken van een schilderij moet je vergeten wat het voorstelt' en m.i. de beste: 'ik werk niet op het doek maar op degene die het bekijkt!'

Over de 3 exposanten zei Frijda: 'het lijkt of zij, op het eerste gezicht, niets met elkaar te maken hebben, maar als je wat beter kijkt, zie je absolute verwantschap. Hoe verschillend ook, ze passen bij elkaar: 'soulmates' zou je kunnen zeggen. Els Fleer voelde die verwantschap en haalde beide heren erbij (dmen zal haar gelijk geven als men straks rondloopt op de expositie). Leuk idee: één uit Frankrijk, uit Montpellier, Arnal, eentje uit Belgie, Salzar, en eentje uit Amsterdam, Fleer. Een soort verenigd Europa, vatbaar voor uitbreiding lijkt mij in het hart van Nederland! Dan kom ik op 3 letters: de A van A'dam, de L van Luik en de M van Montpellier..... inderdaad: de eerste letters van 'ALMere'. Een stad in opkomst, een abstrakt gebouwde gemeente, een ongelooflijke diversiteit in wijken en stadsdelen, lange strakke lijnen gemarkeerd door groenstroken en een gigantische busbaan door het hele gebied! 'Wat die abstrakte gemeente, en de abstrakte kunst die hier hangt, gemeen hebben, is de abstrakte basis,die door de kunstenaars wordt vertaald naar emotie dmv kleur. Wij kunnen ons verliezen in de weg die de kunstenaar voor ons uitstippelt'.

Frijda gaat nog even door op de letters: 'als je die letters anders rangschikt, krijg je het woord 'MAL' . Niet dat de abstraktie kunst 'mal' is maar dit woord staat ook voor VORM en ieder van deze exposanten heeft zijn/haar eigen 'MAL', zijn/haar eigen vormgeving. Je kunt het ook omdraaien, dan krijg je 'LAM'. Ik hoop van harte dat zij dat vanmiddag worden met z'n drieen.......als er door de aanwezigen grote doeken worden aangeschaft omdat men zo enthousiast is geworden.

Dat zou pas een suksesvolle opening zijn !!!!' Aldus Nelly Frijda.