< klik hier voor 2005         < van Museum De Paviljoens                           < ARCHIEF 2006

copyright alle foto's: greta verduin                                                           KUNST IN DE WIJK -  2006


20-11-2006  STEM nu op KUNST !!!

NB Monique Schumacher is onlangs genomineerd in de Rembrandt-wedstrijd  (zij mag dus exposeren in de Stopera in A'dam)

  Ga nog snel even virtueel stemmen op Monique Schumacher, dat kan nog tot 1 december a.s. 

www.rembrandt.rnw.nl
Op 14 december 2006 wordt tijdens de opening van de expositie van de finalisten in de Stopera in Amsterdam de winnaar/winnares bekend gemaakt.

 


 

19-11-2006 Ludiek  protest op zoek naar Expositieruimte

Beeldend kunstenaars Florian Haeck (bekend van Artiem, zie bericht eind oktober 2006 Kunstmuur) en Monique Schumacher hebben zondagochtend 19 november  2006 in alle vroegte een protest laten horen. Zij vinden dat Almere geen ruimte biedt om grote werkstukken, kunstwerken te kunnen exposeren. De vraag is: hoe kun je in de buitenruimte iets realiseren? Vaak zijn er veel te veel regeltjes....en ergens een expo-ruimte voor grote doeken...is er niet!  Maar volgens beiden zijn er op een simpele manier mogelijkheden te realiseren.

 

Volgens de 2 kunstenaars staat het Kasteel Almere er al jaren troosteloos bij...maar nu zijn ook de borden (waarop ooit te lezen was 'Ruine van Almere') verdwenen..... 

Zij hebben allebei hun grote kunstwerken uit de spielatten gehaald en bevestigd op een zeil van zo'n 4 x 6  meter en dat vervolgens als een vaandel op de leegstaande metalen stellage geplaatst. Er loopt een fietspad langs (dat  wél gebruikt mag worden; de gemeente is trouwens bezig met het renoveren van de fietspaden aan de kant van het Weerwater) ). Een ludieke aktie die ook gezien kan worden als 'file-kunst' omdat het  ook zichtbaar is vanaf de A6.

foto's aangeleverd Florian

 

NB Monique Schumacher is onlangs genomineerd in de Rembrandt-wedstrijd  (zij mag dus exposeren in de Stopera in A'dam)

(kijk ook bij bovenstaand bericht van 20/11/2006)

 


25,26 en 27-oktober 2006 Werken aan de KUNSTmuur van Ateliers De Wierden

 

In de Herfstvakantie op woensdag 25, donderdag 26 en vrijdag 27 oktober wordt er gewerkt aan De Kunstmuur. Leerlingen van groep 7 van basisschool de Wierwinde hebben afgelopen maand een prachtig ontwerp gemaakt voor de saaie buitenmuur van Ateliers de Wierden (vroegere buurthuis de Wierden). 

De kunstenaars van Ateliers de Wierden wilden de bewoners van De Wierden graag meer ontmoeten en hebben sociaal cultureel werkers van De Schoor erbij gehaald om hun plan kenbaar te maken. 

De kunstenaars van Atelier de Wierden zijn Florian Haeck (tekenaar en schilder), Hans Berkhout (schilder), Frea Lenger (schilder en etser), Marijke Bolt (beeldhouwer), Bertina Slettenhaar (textiel) en Daniël Stroomer (graffiti).  

Al snel ontstond het idee om kinderen van de Brede School de Wierwinde lessen in kunst aan te bieden en toe te werken naar een kunstmuur. In de afgelopen weken zijn de leerlingen bezig geweest met eigen tekeningen maken naar aanleiding van kunstwerken van Karel Appel, Paul Klee en Matisse. Samen met de kunstenaars van Ateliers de Wierden gaan de leerlingen dit ontwerp op de muur schilderen.  Het ontwerp is door deze groep kinderen gemaakt maar het schilderen op de buitenmuur van Ateliers de Wierden is voor iedereen. Iedereen  - vanaf 9 tot 99 jaar - die in de buurt woont mag komen helpen. Er zijn geen kosten aan verbonden. Wel is het de bedoeling dat u zich van te voren opgeeft, om de krachten te verspreiden over de beschikbare dagen. 

 Woensdag 25 oktober, donderdag 26 oktober en vrijdag 27 oktober, iedere dag van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 15.00 uur. Je mag zo vaak komen als je wilt. Aanmelden en contactpersoon; Annemieke Haks, 06 - 218 241 87, haks@deschoor.nl   Dit is een projekt van Ateliers de Wierden in samenwerking met Brede School Almere Haven en Welzijnsstichting De Schoor


20-9-2006 Woningcorporatie Ymere  fleurt Goedewerf op met kunst

 

Een initiatief van woningcorporatie Ymere en een kunstenaar die het idee  heeft vertaald in keramiek op diverse puien van woningen aan de Goedewerf in Almere-Haven. 

Beeldend kunstenaar Berry Holslag noemde haar ontwerp 

'Boy/Girl next door' en dat geeft het  ook letterlijk weer. 

Portretten van bewoners, uitgevoerd in keramiek, geplaatst tegen diverse gevels. 

 

 

Ymere vond de wijk nogal saai en meende dat door middel van kunst de wijk verlevendigd kon worden, en misschien zelfs een eigen identiteit krijgen.

 

 


4-9-2006 Kunstprojekt Radio Oostvaart via Internet

 Dagelijkse verslag Esther Polak van de communicatie tussen mens en dier

Vanaf 4 september 2006 onderzoekt kunstenaar Esther Polak in het kunstproject Radio Oostvaart hoe bewoners van de Oostvaardersbuurt met dieren communiceren. De opnames zijn dagelijks te volgen op de website Radio Oostvaart  en vindt plaats van 4 tot en met 22 september in de Oostvaardersbuurt in Almere Buiten en direkte omgeving.

 "Hoe wandelt Klaas, bewoner van de Oostvaardersbuurt in Almere, met zijn hond door de Gouden Eeuwweg? Wat zegt Natasja van 5 als zij haar hamster te eten geeft? Hoe reageert het konijn van Pim als hij een geaaid wordt door zijn baasje? "

 

De bijzondere ligging van de Oostvaardersbuurt is een van de uitgangspunten van Radio Oostvaart: gelegen aan de rand van de (rand)stad, met op steenworp afstand het agrarische gebied en grenzend aan de internationaal bekende Oostvaardersplassen. Juist in deze concentratie van drie zeer onderscheidende landschappen, met ieder hun eigen bewoners, wordt het verschil in omgang tussen mens en dier eens te meer duidelijk. Esther Polak zal mens en dier van nabij observeren, waarbij de verschillen in de communicatie tussen mens en dier naar voren komen in het leven van alledag en in de beslotenheid van de eigen omgeving. "Hoe spreekt een meisje van 10 haar cavia toe als hij eten krijgt? Hoe praat een boer tegen zijn koe als hij aan het melken is?

Drie lokaties: Oostvaardersbuurt, Boerderij en Oostvaardersplassen. Om het leven van mens en dier van nabij te ervaren en vast te leggen zal Ester Polak gedurende een week, dag en nacht, op drie verschillende locaties verblijven.

Van 4 tot en met 8 september in de Oostvaardersbuurt, van 11 tot en met 15 september op een nabijgelegen Boerderij en van 18 tot en met 22 september in de Oostvaardersplassen.

Dagelijks ontmoet Esther Polak mensen die op de drie loks wonen, werken of recreëren en verzorgt zij beeld- & geluid opnames vanaf deze plekken. De zogenaamde vodcast uitzendingen (een soort tv-uitzending die niet via de televisie binnenkomt, maar via de computer) zijn te zien en te horen op de speciale website: www.radiooostvaart.nl De uitzendingen zijn ook te horen bij de Dierenkliniek Berg & Daal, Willem de Vlaminghstraat 29, van maandag tot en met vrijdag van 9.00-12.30 uur en 13.30-18.00 uur.

 

* Het kunstproject SITUATIES / Oostvaardersbuurt / Radio Oostvaart wordt gerealiseerd in opdracht van de Gemeente Almere / Museum De Paviljoens. Met dank aan BNG cultuurfonds, Staatsbosbeheer en De Alliantie Flevoland.

 


20-8-2006 Zigeunerorkest Laszlo Horvath bij De Kiem

 

Zondagmiddag 20 augustus 2006 om 14.00 uur is er weer Kiemvertier in woonzorgcentrum Archipel in de Literatuurwijk. Het programma omvat deze keer een Hongaars zigeunerorkest. 

Verder  bestaat er de mogelijkheid om in de tuin jeu de boules te spelen. 

 

 

Kiemvertier is de naam van een met regelmaat terugkerend evenement in De Kiem, zoals de prachtige tuin van Archipel is genoemd. Het is steevast een sfeerrijk gebeuren met in elkaar grijpende elementen. Doel: leuke dingen doen voor de buurtbewoners en al dan niet toevallige passanten.

Onder het genot van een drankje en een hapje kan naar prachtige muziek geluisterd worden van het Zigeunerorkest van Laszlo Horvath (zie aangeleverde foto)

 

Toegang gratis!

Iedereen is welkom, maar voor de rechtgeaarde Literatuurwijkers is het weinig minder dan een must. De toegang is gratis

 

 


 

20-7-2006 Projekt museum De Paviljoens: Kunstambassadeur over meubilair Atelier van Lieshout

 

Kunstambassadeurs zijn stadgenoten die vertellen over hun favoriete kunstwerk. De kunstwerken zijn onderdeel van De Collectie Almere die Museum De Paviljoens beheert. Deze week vertelt kunstambassadeur Jamel Ben-Mansour,
coördinator Huisvestingszaken van het Stadhuis van Almere, over de meubels van Atelier van Lieshout die onlangs een plek hebben gekregen in de ontvangstruimte van de raadszaal van het Stadhuis.

"Eerst zag ik deze werken op een foto en vond ik ze niet erg veelzeggend, maar toen ze hier neer zijn gezet door Museum De Paviljoens was ik wel onder de indruk: er staat echt wat! Ze zijn opvallend en laten de hele ruimte er
anders uitzien. De ontvangstruimte was eerst wat saai en somber, maar nu niet meer. De meubels staan er nog niet lang, maar ze horen hier echt thuis! De balie, de boekenkast en de bank worden bijna dagelijks gebruikt. Bij
ontvangsten staat er bijvoorbeeld koffie en thee op de balie. Het zijn kunstwerken, maar ze hebben ook nog een praktische functie. Dat maakt ze bijzonder.

Als beheerder van het gebouw heb ik veel te maken met de kunst in het Stadhuis. Ik let er op, ben het eerste aanspreekpunt en weet wat er speelt. Ik ben de kunstwerken steeds meer gaan waarderen en niet alleen vanuit mijn
functie. Ik ben er zelf ook echt van gaan genieten."

Museum De Paviljoens geeft graag meer informatie over deze en andere kunstwerken in de stad en over kunstambassadeurs Neem daarvoor contact op met Nicoline Wijna, coördinator kunst in de openbare ruimte van museum De Paviljoens: nw@depaviljoens.nl


6-7-2006 Projekt museum De Paviljoens:  Kunstambassadeur over 'Souvenirs van het Oude Land"

 

Kunstambassadeurs zijn stadgenoten die vertellen over hun favoriete kunstwerk. De kunstwerken zijn onderdeel van De Collectie Almere die Museum De Paviljoens beheert. Deze week vertelt kunstambassadeur Martina Meesters, oa natuurgids bij het IVN, over ' Souvenirs van het Oude land' van Sjoerd Buisman.

Oeroude bomen in de polder: "Kunst en natuur komen hier samen".

 "Ik houd van de natuur en ik ben ook al heel lang geïnteresseerd in kunst. Tijdens een fietstocht stuitte ik op de Souvenirs van het Oude Land op het Meerveld in Almere-Haven. Sjoerd Buisman, de kunstenaar, heeft bronzen afgietsels gemaakt van oude, dikke boomstronken uit volgroeide bossen op het oude land. Die heeft hij tussen de jonge bomen in het gras geplaatst. Ik vind het prachtig! Dat mis ik zo in het nieuwe polderland, die hele dikke bomen. Met dit werk heeft de kunstenaar iets uit de natuur als kunst weer teruggezet in de natuur. Kunst en natuur komen hier samen: dit is echt een perfect kunstwerk voor mij. 

Ik organiseer fietstochten langs speciale bomen in de stad en ik besteed dan ook altijd aandacht aan de kunstwerken waar we langs komen. Ik wijs de deelnemers op bijzondere dingen waar ze anders misschien aan voorbij zouden gaan, bomen én kunstwerken. Natuurlijk staan we dan - letterlijk en figuurlijk - ook even stil bij de Souvenirs van het Oude Land!"


Museum De Paviljoens geeft graag meer informatie over deze en andere kunstwerken in de stad en over
kunstambassadeurs Neem daarvoor contact op met Nicoline Wijna, coördinator kunst in de openbare ruimte van museum De Paviljoens: nw@depaviljoens.nl


Onderstaand artikel uit 2000 is van Greta Verduin, tekst en foto's 


23-9-2000  

-Kunst in de nieuwe wijk Meerveld-

 

0425Meerveld2000.jpg (35222 bytes)

23 september jl werd het kunstwerk van Sjoerd Buisman  feestelijk opgeleverd, in aanwezigheid van de bewoners. 

Meerveld, de nieuwe wijk ten Z.W. van Almere-stad, is verrijkt met een zesdelige sculptuur van 6 bronzen afgietsels van monumentale boomstammen die Sjoerd Buisman op 'het oude land' had gevonden. De kunstenaar wil met deze sculptuur een vergelijk treffen tussen de jonge bossen in Flevoland en het volgroeide bos op het 'oude land'. De 6 stronken staan her en der door het nog jonge bos.

 

 

 

0434SpeechSmeemanWijkMeerveld2000.jpg (29715 bytes)

 

In zijn openingsspeech benadrukte wethouder Henk Smeeman dat, hoewel Almere volgend jaar pas 25 jaar oud is, er *onder* de grond zeer oude archeologische vondsten zijn aangetroffen van zo'n 4000 jaar oud. Dus eigenlijk zeer toepasselijke Kunst en.......toepasbaar (=bruikbaar)

 

 

 

 

0436KunstWijkMeerveld2000(2).jpg (37137 bytes)

 

 

(Gebruiks)Kunst, waar je *aan* mag komen! Ook de kinderen zijn er blij mee.

 

 

 

 

0437KunstWijkMeerveld2000(3).jpg (30709 bytes)

 

Daarna volgde een wandeling langs alle 6 bronzen stronken, die in de komende tijd, juist door het gebruik, steeds fraaier zullen worden; er zal een patina ontstaan (soort glans met kleuren)

 

 

 

0438KunstWijkMeerveld2000(4).jpg (27925 bytes)

 

 

 

Dit is een mooi voorbeeld van een samenwerkingsprojekt van het bedrijfsleven m.n. VOF Meerveld (Bemog projektontwik. en Rabo Vastgoed), de gemeente Almere en ACHK-de Paviljoens.

 

 

 

Tekst en foto's: Greta Verduin

24 september 2000

 



1-7-2006 Projekt museum De Paviljoens: Kunstambassadeur over de 'Groene Kathedraal'

Kunstambassadeurs zijn stadgenoten die vertellen over hun favoriete kunstwerk. De kunstwerken zijn onderdeel van De Collectie Almere die beheerd wordt door museum De Paviljoens

 

Deze week is Mireille Huizenga de kunstambassadeur, in het dagelijks leven financieel projectmanager. Zij praat over het landschapskunstwerk 'De Groene Kathedraal' van kunstenaar Marinus Boezem. "Een levend kunstwerk, met die bomen die ruisen in de wind. De bomen zijn geplant in de vorm van de Notre Dame van Reims".

Huizenga woont inmiddels 7 jaar in Almere en vond in die nieuwe stad weinig landmarks....maar de Groene Kathedraal viel haar op door die grote groep bomen bij elkaar. Zij vertelt verder: "Toen mijn vriend en ik een jaar geleden trouwden, waren we op zoek naar een lokatie en dachten aan deze plek maar dat kon helaas niet doorgaan: geen echt 'Gemeentehuis' (en er zit geen dak op).

 

Ik heb Marinus Boezem ontmoet op een bijeenkomst voor de kunstambassadeurs en hij vertelde over de “continue beweging” van dit kunstwerk. Onbewust heb ik dit net zo ervaren. Hij heeft nu een nieuw werk ontwikkeld in Tussen de Vaarten en dat heeft ook weer zo’n mooi concept. Het kunstambassadeurschap is voor mij echt een kans om meer te zien en meer te weten te komen, want bijna ongemerkt kom je in Almere steeds kunstwerken tegen.”

Museum De Paviljoens geeft graag meer informatie over deze en andere kunstwerken in de stad en over kunstambassadeurs Neem daarvoor contact op met Nicoline Wijna, coördinator kunst in de openbare ruimte van museum De Paviljoens: nw@depaviljoens.nl

Scroll naar 10 juni 2006 voor nog méér over Marinus Boezem: een verslag van de ingebruikname van het nieuwste (fonteintjes) kunstwerk 'Tussen het Water'  van Marinus Boezem. Daar staat óók een link naar het landschapskunstwerk 'De Groene Kathedraal' van dezelfde kunstenaar!

En ook info over een dagtocht die men kan maken langs alle Flevolandse landschapskunstwerken, uitgevoerd door museum De Paviljoens.

 


22-6-2006 LOKO 06 (Landelijke kennisdag Kunst in Opdracht)

Voor de eerste keer vindt er op 22 juni a.s. in Amersfooort de landelijke kennisdag "Kunst in Opdracht" plaats. Dan wordt er gedebatteerd over verschillende opdracht-situaties in Nederland. De meest aktuele en smaakmakende objekten in de buitenruimte worden bekommentarieerd met als uitgangspunten: opdrachtgeverschap, sociale en artistieke interventie, funktionaliteit en betrokkenheid bij bewoners. 

Dagvoorzitter is Adri Duyvesteijn, sinds de laatste verkiezingen wethouder in Almere (vh lid 2e Kamer). Ook Macha Roesink, direkteur van museum De Paviljoens, is  -zoals meestal- van de partij! 

Verder onder voorbehoud: Claudia Buettner (Kunstgeschiedenis D'land), Jeroen Boomgaard (lectoraat Kunst en publieke ruimte), Tom van Gestel (artistiek leider St. Kunst en Openbare Ruimte  SKOR),en de beeldend kunstenaars:  David Bade en Gini Vos.

Meer info: www.skor.nl

 

 


10-6-2006 Drinkfonteintjes als kunstwerk in Tussen de Vaarten

Zaterdag 10 juni 2006 werd om 11.00 uur een nieuw kunstwerk in de wijk Tussen de Vaarten in Almere Stad in gebruik genomen. Kunstenaar Marinus Boezem ontwierp het uit 8 fonteintjes bestaande kunstwerk Tussen het Water (in opdracht van de Gemeente Almere) speciaal voor Tussen de Vaarten. Zes fonteintjes zijn inmiddels gerealiseerd. Museum De Paviljoens en de Gemeente Almere nodigden iedereen van harte uit voor de feestelijke ingebruikneming.

Om 11.00 uur nam Klaas Dijkhuis, gebiedsmanager van Almere Stad Oost, het eerste fonteintje op de speelplek aan de Raoul Dufystraat in Tussen de Vaarten-zuid in gebruik. Aansluitend volgde een feestelijke wandeling langs de eerste zes drinkfonteintjes, samen met de kunstenaar Marinus Boezem, genodigden, bewoners en geïnteresseerden. Een mobiele espressobar zorgde voor heerlijke verse Italiaanse koffie voor alle aanwezigen en reed vóór het gezelschap uit naar het volgende fonteintje.

 

 

< Marinus Boezem bij zijn eerste drinkfonteintje

 

Marinus Boezem is geen onbekende kunstenaar in Almere. Hij is de kunstenaar van het landschapskunstwerk 'de Groene Kathedraal'  in Almere. Onlangs is daar zelfs door TPG-post een postzegel aan gewijd! 

Museum De Paviljoens maakt sinds vorig jaar ook een dagtrip langs alle landschapskunstwerken in Flevoland: erg de moeite waard! 

Kijk maar eens bij Archief2005 van Kunst-enzo (scroll naar > Van mei t/m 23 oktober 2005)

 

 

 

Kinderen mochten de witte ballonnen oplaten bij wijze van 'opening'......maar soms ook een buurtbewoonster.... 

.....in ieder geval allemaal op de foto met de kunstenaar!.

 

 

 

Drinkwater van 2000 jaar oud: bewoners van het 30 jaar jonge Almere drinken het dagelijks. Marinus Boezem nam dit bijzondere gegeven als uitgangspunt voor Tussen het Water. Met dit kunstwerk krijgt water, dat toch al onlosmakelijk verbonden is met de geschiedenis van Almere, een extra betekenis. De kunstenaar wijst met Tussen het Water naar de functie van een waterbron als ontmoetingsplek. Drinkfonteintjes zoals die in het 16e eeuwse Italië waren te vinden, en  ook waterputten zoals die al veel eerder werden gebruikt: het waren de plekken waar mensen de laatste nieuwtjes met elkaar bespraken of andere info uitwisselden.

 

 

De fonteintjes zijn allemaal (8 stuks in totaal) opgebouwd uit 'plakken boom', in dit geval graniet.  Iedere plak is gegraveerd met de naam van een andere boom, wellicht nog educatief ook ;- )  Eén van de fonteintjes (links boven op de foto) ziet er prachtig zwart-glanzend uit. Het bijzondere van deze fonteintjes is, dat ze ook 's winters blijven funktioneren: het water kan niet bevriezen! Het komt dan ook van grote diepte uit het grote waterreservoir onder Almere.

 

Om te benadrukken dat het Almeerse water bijzonder zuiver is, stelde Nicoline Wijnja voor om te toasten met het water uit de drinkfonteintjes....

 

 

Toasten met de kinderen uit de wijk en andere geinteresseerde buurtbewoners -maar ook met belangstellenden van vér buiten Almere-  met de technici Thijs en Michael (linker foto) en Marinus Boezem samen met zijn vrouw Maria Rosa (rechter foto). Foto midden Macha Roesink, direkteur museum De Paviljoens igm Brans Stassen, oud-stedenbouwkundige gemeente Almere.

 

 

Tussen het Water maakt deel uit van De Collectie Almere; de kunstcollectie van de stad die wordt beheerd door Museum De Paviljoens. Wilt u meer info?  Kijk op www.depaviljoens bij De Collectie Almere, of neem contact op met Nicoline Wijnja, coördinator kunst in de publieke ruimte van Museum De Paviljoens. Zij is te bereiken op 036-5450400 en via nw@depaviljoens.nl

 


7-6-2006 College heeft punten aangescherpt voor Van Eesterenplein

Het College van B&W heeft de uitgangspunten aangescherpt van de herstructureringsplannen voor het Van Eesterenplein. Men denkt dat de gemeenteraad op die manier beter haar controlerende taak kan vervullen. De uitgangspunten betreffen de oplossingsgerichtheid van de uitvoering, de verbetering van het woonklimaat, versterking van de sociale samenhang (door een multifunctionele buurtontmoetingsplek), het ondernemersklimaat en de kwaliteit van de openbare ruimte. Het besluit heeft geen inhoudelijke consequenties voor de beslissing die het college enkele weken geleden al heeft genomen om het Van Eesterenplein in samenwerking met woningcorporatie Ymere ingrijpend op de schop te nemen. De plannen zijn ontwikkeld via intensief overleg met de buurtbewoners.

 

 


1-6-2006 Projekt museum De Paviljoens: 9e Kunstambassadeur over  de 'Ontkieming'

 


Kunstambassadeurs zijn stadgenoten die vertellen over hun favoriete kunstwerk. De kunstwerken zijn onderdeel van De Collectie Almere die Museum De Paviljoens beheert. Deze week vertelt kunstambassadeur Nienke Dijkhuizen, leerling vwo 4 van het Helen Parkurst College, over de Ontkieming van Atelier van Lieshout bij haar school.

"Toen ik Ontkieming voor het eerst zag, kon ik het niet helemaal plaatsen. Het wordt gebruikt om op te zitten, maar het is geen gewoon bankje. Het is ook geen ‘gewoon’ beeld waar je alleen maar naar kan kijken. Net als alle andere kunstwerken van Atelier van Lieshout moet Ontkieming gebruikt worden. Bij school staat het dus goed: als het een beetje mooi weer is, zit het elke pauze vol. Ik kwam er achter wie het gemaakt heeft toen ik een keer in Museum De Paviljoens was en daar een schaalmodel van het werk zag. Nu ik kunstambassadeur ben, heb ik me ook meer in de kunstenaar Joep van Lieshout verdiept. Ik wist niet dat hij internationaal zo bekend is! Het zou leuk zijn als het werk in de kunstlessen op school extra aandacht krijgt zodat meer mensen zien wat voor iets bijzonders er hier bij onze school staat".

Museum De Paviljoens geeft graag meer informatie over deze en andere kunstwerken in de stad en over kunstambassadeurs Neem daarvoor contact op met Nicoline Wijna, coördinator kunst in de publieke ruimte van Museum De Paviljoens: nw@depaviljoens.nl


Onderstaand artikel uit 2001 is van Greta Verduin, tekst en foto's 


20 oktober 2001 Onthulling kunstwerk bij Helen Parkhurst College

Vrijdag 19 oktober 2001 onthulde Arie Willem Bijl, weth. voor Kunst & cultuur, het monumentale kunstwerk van Atelier van Lieshout (Joep van Lieshout): "Ontkieming" genaamd, bij het Helen Parkhurst College in Almere.

    < Arie Willem Bijl onthult het kunstwerk 


Het grote okergele beeld van bijna 3 meter hoog, heeft een plek gekregen in de voortuin van de school, op de kruising van de Veluwedreef en de Cinemadreef.





   < Joep van Lieshout, de kunstenaar

 

 


Beeldend kunstenaar Joep van Lieshout presenteerde in februari dit jaar zijn plannen in De Paviljoens, op voordracht van de Adviescommissie Beeldende Kunst Almere (en mmv Daphne Pappers).

     Daphne Pappers (ABK) en Joke Mesker (Paviljoens) > 

 

Zijn toehoorders, leerlingen van het Helen Parkhurst College, reageerden enthousiast op het ontwerp; met name op de toepassingen, gebruiksmogelijkheden voor de leerlingen!

 Rotterdamse kunstwerkplaats  Atelier van Lieshout (een kunstwerkplaats in R´dam sinds ´95 olv Joep van Lieshout) maakt vaak kunstobjekten die vervaardigd zijn van polyester in vele vormen en kleuren; van mens- en dierfiguren tot douchecabines en kompleet ingerichte restaurants. Het zijn kleurrijke objekten en ´hufterproof´. Ook dit kunstwerk komt voort uit de "Atelier-van-Lieshout-gedachte": ´Alle kunstobjekten zijn tegelijk gebruiksvoorwerpen". De organische vorm van "Ontkieming" maakt een multifunktioneel gebruik mogelijk: als een soort ontmoetingsplek of een bank waar je even kunt pauzeren.....zelfs met een afdakje...





     <  Leerlingen maakten gebruik van het kunstwerk   


Atelier van Lieshout was muzikaal aanwezig.



Ontkieming
het beeld "Ontkieming" (2001) is gemaakt van polyester; kleur: okergeel; lengte 4.55 meter, 2.45 meter breed en 2.80 meter hoog.

 

 

 


Tekst en foto´s: Greta Verduin

En wie nog twijfelt aan het 'organische' ontwerp (mooie omschrijving, al zeg ik 't zelf ;- )

hier Joep van Lieshout met zijn Biopik >

 

 

 

 



5-2006 Projekt museum De Paviljoens: 8ste Kunstambassadeur over ' Kompaktes Kommunehaus'

  Kunstambassadeurs zijn stadgenoten die vertellen over hun favoriete kunstwerk. De kunstwerken zijn onderdeel van De Collectie Almere die beheerd wordt door Museum De Paviljoens. Deze week vertelt kunstambassadeur Nico van Dam, adviseur personeel en arbeid van de gemeente Almere, over het Kompaktes Kommunehaus van Carsten Höller (in de burgerzaal van het stadhuis). 

Nico van Dam vertelt: Het Kompaktes Kommunehaus is een prachtig ding. Het is heel mooi gemaakt, een heel ambachtelijk werk. Alles is transparant, ook de bouten, en het licht valt er zo mooi doorheen…In de burgerzaal komt het heel goed tot zijn recht: niet alleen omdat het zo’n mooie ruimte is, maar ook door de ideeen achter het werk. Er zit zoveel idealisme in! Het ‘Kommunehaus’ is een huis voor de gemeenschap. Het is transparant, dus niets is verborgen. 

< Nico van Dam: foto: de Paviljoens

 

Ook het Stadhuis is ideaalgesproken een plek voor de gemeenschap. Höller verwijst met dit werk naar de Russische architect G.T. Krutikov, die in 1928 een ideale stad ontworpen heeft. Dit denken over de ideale stad past perfect in het stadhuis.  edereen mag de trap ook beklimmen en dat is best een beetje klauteren. Daar sta ik dan, in mijn nette pak, terwijl ik eigenlijk een korte broek aan zou willen hebben om goed te kunnen klimmen!” 

Aldus de reaktie van Nico van Dam op dit kunstwerk

 

< Op deze foto uit 2003, bij de plaatsing van het kunstwerk in de (toen nieuwe) Burgerzaal, kon ook burgemeester Annemarie Jorritsma het niet laten om de plexiglas trap te beklimmen.....persoonlijk kan ik daar slecht tegen omdat plexiglas  best kwetsbaar is voor krassen enzo -zelfs al is het dik plexiglas- het fraaie strakke kan er dan snel vanaf gaan want het wordt ook nog eens dof. Of het inderdaad de bedoeling was dat erin geklommen mág worden? Men doet het, vooral kinderen, maar nogmaals: ik vind dit jammer!

 



Museum De Paviljoens geeft graag meer informatie over deze en andere kunstwerken in de stad

www.depaviljoens.nl en via e-mail: nw@depaviljoens.nl

 

 


Onderstaand artikel uit 2003 is van Greta Verduin, tekst en foto 


Over de betrokkenheid van Nico van Dam

4-11-2003 Eerste twee cheques voor 'Buurt & Burger'-projekten uitgereikt

Zoals als eerder te lezen op deze website over bewonersinitiatieven die de sociale cohesie bevorderen, heeft burgemeester Jorritsma 4 november jl de eerste projekten verblijd met een cheque van 5000 euro elk. Dit in het kader van het fonds 'Buurt & Burger', waarin ideeen hieromtrent een bijdrage kunnen krijgen. Deze eerste ideeen die gehonoreerd werden zijn:het projekt "Beeldige Wijk" in de Eilandenbuurt, dat een kunstroute wil organiseren door de wijk en een boekje vervaardigen met foto's en medewerking van de bewoners; het andere projekt is 'De smaak van Stedenwijk" in de Stedenwijk, waarbij men van buurtbewoners hun eigen recepten wil hebben en die bundelen in een boekje, mét foto en recept van de buurtbewoners. 


Op de foto overhandigt Annemarie Jorritsma de twee cheques aan vlnr Nico van Dam en Eveline van Tijl (de Smaak van Stedenwijk) en Gerrit-Jan Romeijn en
Corry Wassink (Beeldige Wijk, Eilandenbuurt).


Tekst en foto: greta verduin

 


Over het ontstaan van het kunstwerk.......terug in de tijd......

Eigenlijk was de bedoeling dat dit kunstwerk(in een andere uitvoering) in het Lumierepark zou verrijzen, als een écht - groot- plexiglas huis, bedoeld voor 'de gemeenschap' (ideeel gezegd) want de bedoeling was er kunst te exposeren. Aanleiding was een wedstrijd, uitgeschreven door museum De Paviljoens, waarbij Carsten Holler winnaar werd. Onderdel van de prijs was dat het ontwerp ook daadwerkelijk zou worden uitgevoerd en een plaats zou krijgen in het Lumierepark. Dat Park was eigenlijk voorbestemd om een 'Kunst-park' te worden, waar nog meer gebouwtjes zouden verrijzen met kunst als thema. Ook de Japanse architekt van het nieuwe Theater,  Sejima, zou een gebouwtje ontwerpen als 'entree'.   

Behalve dat er veel kritiek kwam op de slechte accomodatie voor het plexiglas-huis en een dergelijke expo-ruimte, bleek ook het geld van de gemeente Almere op! Er was veel kritiek gekomen van de omwonenden van het park, die dat liever wilden houden zoals het was....en geen enkele extra parkeerplaats!  Om een lang verhaal, dat jaren duurde, kort te maken: men wilde uiteindelijk toch Carsten Holler 'schadeloos' stellen voor zijn gewonnen prijs en bood hem toen de kans een variant te ontwerpen. Dat werd dus 'das Kommunehaus', dat door zijn kwetsbaarheid een plaats binnen kreeg ipv de beoogde buitenruimte. Tegen die tijd was ook het Stadhuis uitgebreid en verbouwd, er was een nieuwe Burgerzaal bijgekomen, en daar kreeg dit kunstwerk een vaste plek.

greta verduin

 


4-5-2006 Projekt museum De Paviljoens: 7e Kunstambassadeur over "De Dolfijn"

In de openbare ruimte van de stad Almere staan veel kunstwerken. Ze worden beheerd door Museum De Paviljoens. Een aantal bijzondere werken heeft een eigen ambassadeur. In de week van 4 en 5 mei vertelt kunstambassadeur Antoon Koekebakker, voorzitter van het 4/5 mei Comité in Almere, over het Oorlogsherdenkings- monument van Marcel Smink

“Almere heeft geen oorlogsverleden. Tijdens de oorlog was het hier nog zee. De stad heeft geen herinneringen aan de oorlog, maar de bewoners wel. Het is belangrijk dat er een plaats is om te herdenken en in Almere staat daar een bijzonder monument voor: het Oorlogsherdenkingsmonument van Marcel Smink op de Markt in Almere Haven. Het is een stenen tafel waarop een dolfijn van aluminium ligt. In het tafelblad zijn de dagen, maanden en jaren vanaf 10 mei 1940 tot en met 15 augustus 1945 gegraveerd. Het houdt niet op bij 5 mei 1945 en herdenkt daarmee ook de slachtoffers in Nederlands-Indië. De dolfijn is een eeuwenoud symbool voor de dodenverering en verwijst ook naar vrijheid en intelligentie. De kunstenaar heeft goed nagedacht over zijn werk. Het monument is ontwapenend. Ik kan me best voorstellen dat kinderen de dolfijn willen aaien, het is zo’n vriendelijk beeld. Kinderen spelen een grote rol bij de herdenking en ik ben blij dat het hen ook aanspreekt. Het is geen traditioneel monument, maar ik vind het één van de mooisten die ik ken. Het is echt een prachtig ding. Dat het niet traditioneel is past ook veel beter in zo’n jonge stad.
Ik kom vaak bij het monument. Als ik in de buurt ben, loop ik er even omheen. Sinds het er staat houd ik het met het 4/5 mei Comité ook schoon. Als mensen geïnteresseerd naar het werk staan te kijken, bemoei ik me er voorzichtig mee. Als ze weten dat het een herdenkingsmonument is voor de Tweede Wereldoorlog krijgt het toch extra betekenis. Eigenlijk ben ik al jaren kunstambassadeur. Het voelt dan ook echt als een erkenning dat ik door Museum De Paviljoens gevraagd ben om officieel kunstambassadeur te zijn van ‘mijn’ werk". 

Museum De Paviljoens geeft graag meer informatie over deze en andere kunstwerken in de stad: www.depaviljoens.nl en via e-mail: nw@depaviljoens.nl

 


Er komt nog een artikel van Greta Verduin, tekst en foto 

 


3-5-2006 Het kán (wéér niet) in Almere

Beeld Dimitri op rotonde Ambachtsmark vernield door hufters:  kijk bij 'Verloedering'

 


30-4-2006 Wegens sukses weer dagtochten langs Landschapskunst!

Zondag 30 april start Museum De Paviljoens in Almere weer met dagtochten langs de vijf landschapskunstwerken in Flevoland. Onder leiding van een gids van het museum reizen deelnemers langs De Groene Kathedraal van Marinus Boezem, en werken van Piet Slegers en de internationaal bekende kunstenaars Daniel Libeskind, Richard Serra en Robert Morris.

De wekelijkse dagtochten waren vorig jaar een groot succes. De dagtochten in 2006 starten iedere zondag van 30 april tot en met 22 oktober om 10.00 uur bij Museum De Paviljoens in Almere en duren tot 17.00 uur. Unieke concentratie landschapskunst. Nergens ter wereld staan zoveel landschapskunstwerken dicht bij elkaar als in Flevoland. Veel mensen blijken er niet toe te komen deze bijzondere werken te bezoeken. De tocht die Museum De Paviljoens organiseert is vaak een eerste kennismaking met Land Art en landschapskunst en met de provincie Flevoland. Veel mensen raken in de ban van de vijf bijzondere kunstwerken en van het verrassende landschap. De tocht vindt plaats per comfortabele bus en staat onder begeleiding van een deskundige gids van Museum De Paviljoens. De dag is inclusief een uitgebreide lunch. Gedurende de reis horen deelnemers het verhaal achter het ontstaan van landschapskunst en Land Art en is er ruim de tijd om de vijf werken te ervaren en rond te wandelen. Programma: 10.00 uur: Ontvangst met koffie & thee in Museum De Paviljoens in Almere, bezoek aan de tentoonstelling De stedelijke conditie, vervolgens naar: 

17.00 uur Terugkomst bij Museum De Paviljoens, einde dagtocht. De prijs voor deze volledig verzorgde dagtocht, inclusief vervoer, gids en lunch is € 45,- per persoon. Met Museumkaart 2006 korting van € 12,50, dus slechts € 32,50. Reserveren via 036 - 5450400 of via communicatie@depaviljoens.nl 

De dagtochten duren t/m oktober 2006

Ga voor een impressie van deze dagtocht, met veel foto's, naar het Archief van Kunst-enzo 2005  

(scroll naar mei 2005: 5x Landschapskunst met De Paviljoens)

 


14-4-2006 Projekt museum De Paviljoens: 6e Kunstambassadeur over "Hier"

Kunstambassadeurs zijn stadgenoten die vertellen over hun favoriete kunstwerk. De kunstwerken zijn onderdeel van De Collectie Almere die Museum De Paviljoens beheert. Deze week vertelt kunstambassadeur Mark Wiechmann, vrijwilliger bij Museum De Paviljoens, over Hier (1993) van Marc Ruygrok, dat de ingang van het museum markeert.

“Ik kom hier vaak: ‘s avonds zit ik met vrienden onder het museum. Sinds begin 2006 werk ik hier als vrijwilliger. Het leuke aan dit kunstwerk vind ik de dubbele betekenis: het is een holle bol van koper waar de letters HIER aan twee kanten uitgespaard zijn. Als je door de letters heen kijkt, kijk je in de verte. Hier is dus niet hier, maar verderop, ergens anders. Je kunt de bol ronddraaien en hier is dan overal. De vorm versterkt dit: het lijkt alsof het werk weg kan rollen. ‘Hier’ is niet één bepaalde plek. Het kunstwerk heeft ook echt gereisd: tot 1998 stond het bij het Weerwater en in 2000 heeft het op de Wereldtentoonstelling EXPO 2000 in Hannover gestaan", aldus Mark Wiechmann.

Meer info? Kijk bij Museum De Paviljoens voor meer informatie over deze en andere kunstwerken in de stad of via e-mail nw@depaviljoens.nl


Onderstaand artikel uit 2003 is van Greta Verduin, tekst en foto 


Inderdaad stond het kunstwerk tot 1998 moederziel alleen op een hoek bij het Weerwater, de huizen van de Schipperkade was toen nog niet afgebroken. Vlakbij zat Olympia-sportschool en aan de andere kant zaten diverse Bars, die regelmatig zorgden voor overlast......maar tóch een heel rustig stukje waar je altijd kon uitwaaien bij "HIER" en verder was er niets te beleven. Museum De Paviljoens ontstond in diezelfde tijd nadat, na de Dokumenta-wereldtentoonstelling, alle vijf paviljoens werden aangekocht door de gemeente Almere en op de huidige plek ' weer opgebouwd ' (in werkelijkheid werden de 5 paviljoens totaal opnieuw gebouwd ;- ) Dit, omdat de weers  omstandigheden in Almere natuurlijk gigantisch afweken van een zomers en zonnig klimaat én bovendien het tijdelijke karakter van de expo in Kassel (Duitsland). Dat dit kunstwerk van Marc Ruygrok vóór De Paviljoens terecht kwam, was eigenlijk het meest logische....omdat veel mensen niet wisten wáár nu precies de ingang was naar museum De Paviljoens. Dus de tekst 'HIER' kreeg een extra betekenis! Hieronder een verslagje uit 2003 van een van de spraakmakende exposities met Macha Roesink als - de toen nog nieuwe- direkteur van Museum De Paviljoens.


14 maart 2003

Museum De Paviljoens
Onder de bezielende leiding van Macha Roesink, direkteur, speelt Museum de Paviljoens aktueel in op ontwikkelingen in de samenleving. Net als het vroegere ´Aleph´ (waarbij spraakmakende exposities werden gehouden o.a. door de inzet van de toenmalige direkteur James Purvis) worden we regelmatig als het ware: opgeschrikt door expo´s waarvan je denkt: wat heeft dat nu met Kunst te maken?! Neem bijv. de laatste tentoonstelling in De Paviljoens waarbij 4000 TV-kijkende woestijnmieren fungeerden als kunstobjekt, waarbij zijzelf weer door de bezoekers bekeken werden.



Vernieuwend en origineel
Toegegeven: het klinkt vreemd maar Kunst mág best vreemd gevonden worden..... als het maar vernieuwend of origineel is en iets toevoegt aan het creatieve denken op kunstgebied! Dit projekt werd ontwikkeld door de kunstenaars martina Florians en Sasker Scheerder.

Creativiteit ontwikkelen

Tijdens deze (te korte) expositie kwamen heel veel schoolkinderen kijken; en luisteren naar de eigenaar van de mieren Ronals Adams, die ook vertelde over allerlei andere dieren die hij bij zich had: sprinkhaan, wandelende tak, vogelspin en supergrote slak. Daarna werd er ´naar model´ getekend en geschilderd. Een goed voorbeeld van kinderen laten kennismaken met Kunst, terwijl ze daar niet eens erg in hebben, ze vinden het alleen maar heel erg leuk!

Tekst en foto: Greta Verduin;  de foto werd bewerkt door Rob Franken: hij creeerde van 'HIER'  een giga-mierenlijf.

 


7-3-2006 Projekt museum De Paviljoens: 5e Kunstambassadeur over "Het Bootje"

Deze week komt alweer de 5e Kunstambassadeur aan het woord over haar favoriete kunstwerk in Almere: het bootje van Bas Maters. Zij heet Esther Janssen en is 4 VWO-leerling van het Baken Park Lyceum. Zij vertelt: “toen het kunstwerk van Bas Maters in 1994 net zijn plek had gekregen in de Paarlemoervijver dacht ik dat het een gezonken bootje was; of eigenlijk dat iemand het daar voor de grap had neergezet, want zo rechtop kan een bootje toch niet zinken. Ik vond het vreemd dat niemand het bootje weghaalde. Mijn vader vertelde me dat het een kunstwerk was. Ik vond het eerst een beetje raar, maar nu vooral heel leuk. Het is iets anders dan wat je verwacht van een kunstwerk…of van een bootje. Dat zorgt dat je nog een keer kijkt. Ik ben benieuwd wat er in het water verdwijnt!/ onder het wateroppervlak zit! Door Het bootje is de Paarlemoervijver niet zomaar meer een vijver, niet meer dertien in een dozijn. Het vrolijke gele bootje maakt de hele vijver bijzonder.”

 

Kunstambassadeurs zijn stadgenoten die vertellen over hun favoriete kunstwerk. 

De kunstwerken zijn onderdeel van De Collectie Almere die beheerd wordt door Museum De Paviljoens.  

 


21-3-2006 landmark: Kunstwerk op rotonde in Haven  

 

Op dinsdag 21 maart werd een spraakmakend kunstwerk onthuld op de rotonde Oosterdreef/Achterwerf. Nadat de afgelopen jaren verschillende keren beelden op de rotonde vernield werden, is nu gekozen voor een stevig beeld wat speciaal voor deze rotonde gemaakt is. Volgens de kunstenaar is het 'hufterproof'

Voor de beveiliging zal een webcam geplaatst worden.

 

In het kader van maatschappelijk ondernemen heeft Marien Vlug  (ICT-ondernemer en inmiddels ex-Leefbaar Almere-raadslid) voor zijn internet bedrijf Vlug.Net de rotonde Oosterdreef/Achterwerf van de gemeente Almere geadopteerd. Dit houdt in dat inrichting en onderhoud niet meer door de gemeente uitgevoerd hoeven te worden. In ruil daarvoor mag een bord geplaatst worden met de naam van het bedrijf. Marien Vlug verklaart de keuze voor een kunstwerk op de rotonde als volgt : “Almere Haven wil zich profileren met kunst. Door op deze rotonde een bijzonder beeld te plaatsen wil ik de buurt een impuls geven".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

< uit de Zondagskrant van 15-4-2005

 

 

 

 

 

 

 

 

De Almeerse kunstenaar Dimitri Spijk liep al een poosje met het idee rond om een beeld te maken voor een rotonde, geinspireerd door ex-raadslid en kunstenaar Greta Verduin. Een en ander kwam in een versnelling toen Vlug het initiatief nam met een voorzichtige aanzet tot kunst op 'zijn' rotonde (en de geheimzinnige verdwijning van dat vrouwenbeeld, de volgende dag; een nieuw beeldwerk erop en .....alweer ontvreemd maar tevens veel vernield). Dimitri nam kontakt op met Marien Vlug en die bleek enthousiast, dus de samenwerking begon.

 

 

 

 

 

 

De ontwikkeling van het beeld heeft ongeveer een jaar geduurd. Eerst werd een stevig metalen frame in elkaar gelast. Daarna is een polyester huid erop aangebracht die vervolgens geverfd en afgewerkt is. Op de digitale gallery www.gallery-dimitri.com is het hele proces te volgen geweest.  

 

 

 

 

In het weekend van 18 maart werd de fundering gelegd. Daarna wordt het kunstwerk geplaatst.

 Het kunstwerk is 'hufterproof'  vervaardigd!

 

 

 

Kijk ook even bij de link van 28-12-2005 Kunst in de Wijk

 

(Dimitri aan het werk, het ontstaan van een kunstwerk)

 

 

 

 

 


De openingshandeling was op de 1e lentedag 21 maart 2006 om 16:00 uur (nou ja....'lentedag'....? Berekoud, maar wél met zon gelukkig)

 

 

Vlug hield een speech over hoe het zo gekomen was tegen een behoorlijk aantal belangstellenden, vooral uit de buurt (Almere-Haven) zelf. Ook passerende automobilisten keken blij verrast op en reden soms nog een extra rondje!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De onthulling werd verricht door Marien Vlug, in gezelschap van de kunstenaar Dimitri (na voltooiing van het beeld, heeft-ie spontaan zijn voet gebroken over een klein opstapje....dus was Dimitri aanwezig op krukken) en begeleid door gitaarmuziek en zang door Daniel (van 'de Softies')

 

 

Wat hier nu zo leuk aan is, is het feit dat een kunstenaar de 'guts' heeft gehad om op eigen initiatief en voor eigen rekening zijn 'droom' van een 'Beeld op een rotonde'  waar te maken. Dankzij het feit dat Marien Vlug, als ondernemer, die rotonde had 'geadopteerd' van de gemeente Almere (wat betekent dat hij dus opdraait voor het onderhoud op en aan die rotonde!)én dat hij de gelegenheid heeft geboden aan kunstenaar Dimitri om hier zijn beeld te plaatsen (en tevens een deel van de kosten voor zijn rekening heeft genomen) Dat zouden méér mensen moeten doen!!!

Kunst maakt - ook-  Almere-Haven een stuk vrolijker!

 


7-3-2006 Projekt museum De Paviljoens: 4e Kunstambassadeur over "Het Gezin"

Kunstambassadeurs zijn stadgenoten die vertellen over hun favoriete kunstwerk. De kunstwerken zijn onderdeel van De Collectie Almere die beheerd wordt door Museum De Paviljoens beheert. Deze week vertelt kunstambassadeur Lia Meijer, wijkregisseur in Almere-Haven, over Het Gezin van Jan Snoeck

"Het Gezin staat voor mij voor mijn eigen gezin. Wij zijn in 1977 met zijn vieren naar Almere gekomen. We hoorden bij de eerste 500 bewoners. Het Gezin was het eerste beeld in de openbare ruimte van Almere en wij zijn hier zelf ook als één van de eersten neergestreken. Almere is een stad van gezinnen. Het Gezin staat ook letterlijk op een centrale plek in de stad: op de Markt in Almere Haven, de eerste stadskern. Het is een vrolijk beeld. Door de kleur en de vorm trekt het kinderen aan. Ik woon vlak bij het beeld en mijn kinderen speelden er ook toen ze klein waren. Het beeld spreekt me vooral aan omdat ik het beeld kan vertalen naar mezelf en naar de stad Almere, dat vind ik heel bijzonder. Ik was blij dat Het Gezin nog beschikbaar was voor het kunstambassadeurschap!"

Museum De paviljoens geeft graag meer informatie over deze en andere kunstwerken in de stad en over kunstambassadeurs. 

Neem contact op met Nicoline Wijnja, coordinator kunst in de openbare ruimt, nw@depaviljoens.nl 

 


22-2-2006 Projekt museum De Paviljoens: 3e Kunstambassadeur over 'de URN'

Kunstambassadeurs vertellen hun mede-stadgenoten over hun favoriete kunstwerk in de stad. Het projekt betreft de Collectie Almere, die beheerd wordt door  museum De Paviljoens.

Deze week is het woord aan kunstambassadeur Sia Schipper, Almeerse natuurgids (sinds sept.2002) bij de Vereniging voor natuur- en milieueducatie (IVN) maar zelf ook kunstenares. Op de BouwRai (2001) van Ge)Wild Wonen (in de Eilandenbuurt) deed zij mee aan het 'deurenprojekt' (zie foto)  Zij werkt veel met organische materialen.In haar werken is haar fascinatie voor wat ooit in het verleden plaatsvond en de nu nog levende primitieve mens duidelijk terug te vinden. ´Bij de aanleg van de A27 in Zuid Flevoland stuitte men op een ca. 6000 jaar oud kampement van jagers-verzamelaars uit het Stenen tijdperk. Een dergelijke archeologische vondst maakt mijn woonomgeving uniek en inspirerend. We bouwen een cultuur op zeer oude oerprincipes.´ Schipper werkt vanuit een soort oergevoel. Dit oergevoel vertaalt zij intuitief in haar werken met tekens en symbolen

Over de "URN' van Armando zegt zij

'Het beeld fascineert me. Aan de ene kant is De Urn heel bedreigend en tegelijkertijd vind ik bij de Urn heel veel troost. Het kunstwerk verwijst naar het verleden en de dood. Je ziet de grote zware urn tegen de hemel oprijzen. Het is alsof er een verbinding ontstaat tussen het beladen symbool, de urn, en de hemel daarboven. De Urn reikt naar de hemel. Het beeld verbindt voor mij het verleden met de toekomst. De Urn heeft dus een hele positieve kant, vooral ook omdat het kunstwerk de omringende natuur er op een geweldige manier bij betrekt. Ik vind dat De Urn op een prachtige plek staat in het Kromslootpark. Juist door de omgeving krijgt het beeld een nog sterkere lading. Het beeld symboliseert verheffing, loskomen van het aardse.’   

 


Onderstaand artikel uit 2001 is van Greta Verduin, tekst en foto's


"De URN" van Armando krijgt vaste plek

Almere 25 Oktober 2001
Het 4 meter hoge monumentale bronzen beeld van kunstenaar Armando, met als titel "De URN" krijgt binnenkort een definitieve plek in het Kromslootpark in Almere-Haven. Op woensdag 7 november a.s. om 15.30 uur zal Burgemeester Hans Ouwerkerk het beeld onthullen, in aanwezigheid van de kunstenaar.

 

Ralph Pans
Op initiatief van oud-burgemeester Ralph Pans (een bewonderaar van het werk van Armando), kocht de gemeente Almere (met steun van zeven Nederlandse bouwbedrijven) in 1999 een monumentaal werk van Armando, voor de Collectie Almere.


Bezwaren over plaatsing
In oktober 2000 werd dit metershoge bronzen beeld (zonder overleg vooraf) geplaatst in het Bos der Onverzettelijken. Dat stuitte op veel bezwaren van de Initiatiefnemers van het Bos der Onverzettelijken want juist hier was een plek gecreëerd ter herinnering aan de 2e wereld oorlog. Ook de steen, die oorspronkelijk in Almere-Haven op het Markt-plein lag ingemetseld, heeft hier een plaatsje gekregen. Daar werd de jaarlijkse Dodenherdenking gehouden voordat het ´Dolfijn´monument er was. Verder werd er een bankje geplaatst waarop verzetsmensen en anderen die e.e.a. aan den lijve hadden ondervonden, konden mijmeren.

 

Ongelukkige plaats >
Vanaf dit bankje gezien, kreeg ´DE URN´ hier wel een heel wrange betekenis.....denkend aan de vreselijke crematoria in oorlogstijd en nu ineens die méér dan levensgrote URN.


Tevens luidde het protest dat men het idee wil uitdragen om vooruit te kijken, en de URN is daarmee in tegenspraak.

 


 < Het Kromslootpark
Vandaar dat dit werk een andere plaats heeft gekregen en dat is in het Kromslootpark, op een uitzichtheuvel bij het parkeerterrein ´Bergplaats´ aan het Blanchardpad, vlak bij de ingang van het Kromslootpark.

 


Armando (1929) is een veelzijdig kunstenaar: hij maakt beelden, schilderijen maar is ook muzikant en schrijver. Zijn werk grijpt meestal terug op de Tweede Wereldoorlog, die hijzelf meemaakte in Amersfoort. Zijn schilderijen zijn vaak uitgevoerd in zwart/wit met soms een enkele kleur. De symbolen die hij gebruikt als urnen en ladders, die naar vrijheid leiden.



Tekst en foto´s: Greta Verduin

 



9-2-006 Projekt museum De Paviljoens: 2e Kunstambassadeur over 'de Naald'

Kunstambassadeurs vertellen hun stadgenoten over hun favoriete kunstwerk in de stad. Het projekt van museum De Paviljoens betreft de Collectie Almere, die beheerd wordt door het museum. Vandaag de mening van Jan van Maare (werkzaam bij De Schoor) over de 'Energienaald' van kunstenaar Jan van Munster. Johan van Maare: “Ik zie “De Energienaald” van Jan van Munster als een rijzende ster.  Het is voor mij een soort lichtboei,  een baken van de stad. Ik zie “De Energienaald” van Jan van Munster als een rijzende ster. Het beeld geeft licht en het heeft inmiddels op verschillende plekken in Almere gestaan. Eerst op het Leeuwardenplein, maar toen het gevaarlijk heen en weer ging zwiepen is het verplaatst naar de Bankierbaan. Nu staat het bij het busstation ’t Oor waar ik heel vaak langs fiets. Hier aan het Weerwater komt het kunstwerk mooi tot zijn recht, ik kan het van verre al zien: vanaf het nieuwe stadscentrum, maar ook vanaf de snelweg. Het kunstwerk markeert het hoogste punt van de stad. In 1984 heeft Jan van Munster het  kunstwerk speciaal ontworpen voor het Leeuwardenplein. Precies op het laagste punt van Almere plaatste hij deze indrukwekkende stalen naald van 55 meter hoog.” 

Museum De Paviljoens geeft graag meer informatie over deze en andere kunstwerken in de stad De Paviljoens

foto Jan van Maare aangeleverd


Onderstaand artikel uit 2002  is van Greta Verduin, tekst en foto's


Even wat achtergrondinformatie over "De  Energie Naald" van 13 juni 2002

Kunstwerk "De Naald" krijgt nieuwe plek
Jan van Munster is de kunstenaar van "De Energie-Naald" (1985) een van de allereerste kunstwerken die Almere rijk is.

Stevig verankerd
Dit 55 meter lange objekt van corten-staal, met bovenin een 10 meter lange opening waarin wit neon-licht zit, is een ´landmark´ voor Almere. Een orienteringspunt overdag en in de nacht. In het begin stond het gevaarte in de Stedenwijk (samen met Almere-Haven een van de oudste wijken) op het Leeuwardenplein. Maar omdat bij sterke wind de stalen zuil ietwat mee-bewoog en soms wat gierende geluiden maakte, was dit een voortdurende bron van angst voor de bewoners. Hoewel het kunstwerk stevig verankerd stond, besloot de gemeente Almere uiteindelijk toch om de bewoners ter wille te zijn en het gevaarte te verplaatsen naar de toen nog kale Bankiersbaan. Maar.....zoals bekend inmiddels, is dit exact de plek waar nu het nieuwe Stadshart Almere wordt gebouwd!

('Naald' op Leeuwardenplein)

foto: Ruud van de Bosch

 

Naald aan het Weerwater


Dus nu alweer een verhuizing, naar de definitieve plek bij ´t Oor, aan het Weerwater. Dinsdag 11 juni 2002 werd "De Naald" hierheen vervoerd en ligt nu in zijn volle lengte te wachten op de her-plaatsing. Op de plek waar nu nog hekken omheen staan, komt ´De Energie-Naald´ te staan. Met uitzicht op het Weerwater en de water-skibaan en het nieuwe Stadscentrum aan de overkant!



 tekst en foto's: Greta Verduin 

13 juni 2002


.........en de daadwerkelijke (her)plaatsing van de Naald.......

19 juni 2002 De Energie-Naald staat weer


Op een prachtige plek in Almere-Haven (bij ´t Oor) is vandaag, 19 juni 2002, de Almeerse "Energie Voor Paal Gezet".

 

Passen en meten
De precisie-klus waarbij het 6,2 ton zware gevaarte in vertikale stand moest worden gezet, vergde de nodige kennis en (meet)kunde van de uitvoerders. Door ervaring wijs geworden: het is al de derde keer (eigenlijk zelfs al de vierde keer omdat de naald 2x een plek had in het stadscentrum) dat het Kunstwerk ´de Energie-Naald´ een nieuwe plek krijgt.

Slechts 2 lussen
De gigantische conische paal van 55 meter werd aan slechts 2 lussen, op de juiste plekken, omhoog gehezen. Vervolgens kon ´een kind de was doen´ (leek ´t tenminste!). Stoere mannen begeleidden de ´Naald" naar de plek waar de bouten lagen te wachten op het neerdalen van de tonnen staal. Een ´staaltje´ precisiewerk. Maar de paal staat in zijn volle glorie, de energie straalt er vanaf.

Een landmark
Het neon-licht bovenin is zowel te zien vanaf de overkant: het nieuwe Stadshart Almere, als vanaf de A6 waar het een ´landmark´-funktie zal krijgen.


Kunstenaar afwezig
De kunstenaar, Jan van Munster, had al zijn goedkeuring gegeven aan de nieuwe lokatie en was nu niet aanwezig. 
Zijn toevallig-passerende broer Wim van Munster zag het gebeuren en kwam een kijkje nemen

 


Tekst en foto´s: Greta Verduin

19 juni 2002

 



25-1-2006 Nieuw projekt museum De Paviljoens: de 1e Kunstambassadeur en favoriete beeld

Museum De Paviljoens presenteert vanaf 25 januari 2006 iedere 14 dagen een nieuwe kunstambassadeur. Kunstambassadeurs zijn Almeerders die in de lokale media en op de website van het museum vertellen over hun favoriete kunstwerk in de stad. Ook houden ze een extra oogje in het zeil.  Het kunstwerk van Henk Visch staat in de Stationstraat in Almere-Stad en draagt de naam 'Don't  wait for me in a borrowed home' (1988) en werd speciaal ontworpen voor de Biennale van Venetie.

Stella van Wijk is de eerste kunstambassadeur > 

Haar favoriete kunstwerk is het bekende beeld van Henk Visch (1950)in de Stationstraat in Almere-stad.

Verspreid over de stad staan ruim 50 kunstwerken die deel uitmaken van De Collectie Almere. Samen met kunstambassadeurs wil Museum De Paviljoens meer informatie geven over de kunstwerken. 

Nicoline Wijnja is coördinator kunst in de publieke ruimte van Museum De Paviljoens. Zij begeleidt de kunstambassadeurs: 'iedereen in Almere kent wel een kunstwerk in de buurt. Je fietst er elke dag langs of je komt er een tegen als je de hond uitlaat. Die beelden vertellen een verhaal, ze zijn bij een buurt of een plek gaan horen'.

Museum De Paviljoens is op zoek gegaan naar Almeerders die over een kunstwerk willen vertellen. De kunstambassadeurs krijgen uitgebreide informatie over hun favoriete kunstwerk, ook worden ze bij het werk van Museum De Paviljoens betrokken. Nicoline Wijnja is enthousiast over de reacties. 'We hebben al veel aanmeldingen van allerlei verschillende mensen gekregen. De eerste kunstambassadeur is bijvoorbeeld een leerling van het Helen Parkhurst College, en de volgende werkt bij St. De Schoor. Om de twee weken publiceren we een persoonlijk verhaal -over hun favoriete kunstwerk-  op internet en in de lokale media'. Meer informatie over kunstambassadeurs en de kunstwerken in de stad op http://www.depaviljoens.nl/  Wilt u zelf kunstambassadeur worden? Neem dan contact op met Museum De Paviljoens 036-5450400 of nw@depaviljoens.nl  of  ga naar de eerste kunstambassadeur Stella van Wijk