zO(OI)ENZO  2008

tekst en foto's: greta verduin                                                                                                            


 
23-12-2008: Kerstparade van SBS6 in Almere

De SBS6 Kerstparade start vanaf Schouwburg Almere aan de Esplanade in het nieuwe Stadshart.Vandaar gaat de stoet via Forum, Citadel en Schutterstraat 
naar de Grote Markt. Dan rijdt de Kerstparade via Marktmeesterstraat, Schoutstraat en Metropolestraat naar het Stationsplein en draait rechtsaf de Stationsstraat in. 
Vervolgens gaat het bonte gezelschap over het Stadhuisplein, Diagonaal en Forum weer terug naar de Esplanade. 

De parade start om 17.30 uur en komt om ongeveer 19.00 uur aan op de Esplanade.

Het vuurwerk is na afloop van de Kerstparade om ongeveer 19.15 uur.
 
 

 
Zaterdag 20-12-2008: Kerstconcert in de Goede Rede in Almere-Haven
 

Zaterdagavond 20 december 2008 wordt een spetterend kerstconcert gegeven door alle koren van St. Colcanto 

in kerkcentrum 'de Goede Rede' aan de Kerkgracht  in Almere-Haven. 

Het begint om 20.00 uur. Kaarten in de voorverkoop kosten 9 euro via www.stichtingcolcanto.nl  of aan de zaal 10 euro.

dirigent: Hans C Jansen; piano: Michiel van Laarhoven; contrabas: Suzanne Penneweert; slagwerk: Ed Janssen

 

 

 

Onder Stichting Col Canto vallen de volgende koren:
     MannenKoor Almere
    
DamesKoor Almere
    
Almeers Opera en Operette Gezelschap (AO&OG)
    
Multiple Voices
(per 1 januari 2009)
     Projectkoor Flevoland

 

 


 
 
13-12-2008: ingebruikname 2 nieuwe klokken en nieuw klavier carillon Almere-Stad
Het carillon van de Lichtboogtoren in Almere-Stad heeft een nieuw klavier en twee nieuwe klokjes.
Wethouder Cultuur, Arno Visser, zal zaterdag 13 december om 15.30 uur boven in de toren deze 2 klokken laten klinken door het aanslaan van twee toetsen op
het nieuwe klavier. Van 16.30 tot 17.15 uur wordt de toren voor het publiek opengesteld. Belangstellenden kunnen dan het nieuwe klavier bekijken en de stadsbeiaardier aan het werk zien.
De gemeente Almere, eigenaar van het carillon en de toren, heeft een nieuw klavier laten installeren ter vervanging van het klavier uit 1985.
Bovendien is de beiaard uitgebreid met 2 kleine klokjes. Op 31 oktober 2008 werden, in aanwezigheid van de Beiaardkring Almere en de stadsbeiaardier,
deze twee klokken gegoten bij de Fa.Eijsbouts te Asten, die ook deze revisie uitvoerde. Hierdoor is het carillon van Almere-Stad weer helemaal bij de tijd en
klaar
voor de toekomst. Met 50 klokken behoort dit carillon nu, samen met het carillon te Almere-Haven, in aantal klokken tot de 2 grootste carillons in Flevoland. Organisatie van deze middag is in handen van de Beiaardkring Almere ism de gemeente Almere.
 
 
De toegang is gratis.

 maandag 8-12-2008: Wat is uw visie op de toekomst van Almere ?

Almere groeit en zal de komende jaren alleen maar groter worden. Als het aan de Rijksoverheid ligt, wordt Almere de 4e stad van Nederland.  

Onder de noemer 'Schaalsprong Almere 2030'  wordt hard gewerkt om deze groei vorm te geven en het Almere van morgen in te richten. De gemeente Almere wil inwoners van de stad en andere geïnteresseerden graag informeren over deze 'Schaalsprong Almere 2030'.  

Daarom is er op 8 december een inloopavond georganiseerd aan de Blekerstraat 4 (heet tegenwoordig het 'Stadsbouwhuis') waar iedereen welkom is! 

Tijdens deze inloopavond is er info over de groei van de stad, bijv. de toekomstige bereikbaarheid van Almere, de rol van duurzaamheid, en de maatschappelijke en sociale groeimogelijkheden van de stad. Bezoekers kunnen hun toekomstideeën achterlaten, in woord én in beeld: er is een tekenaar uitgenodigd, die de ideeën uitbeeldt. 

Ook kinderen zijn welkom: een kinderhoek met oppas is geregeld!

Maandag 8 december  tussen 17.00 en 21.00 uur, aan de Blekerstraat 4 (Stadsbouwhuis,  naast de FlevoGarage in Almere-Stad)
 
 

 
 
wat moet er gebeuren met het podium op de grote markt?
 
 Het College van burgemeester & wethouders wil het Podium op de Grote Markt in Almere-stad weg hebben 
en wel vóór 1 april 2009  (en dat is géén 1 april-mop) 
Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota is de raad toegezegd dat er naar alternatieve lokaties in de stad 
zou worden gezocht. Een goede alternatieve lokatie is niet gevonden. Vervolgens is gesproken met NV Afvalzorg 
over de financiële en technische haalbaarheid van plaatsing van het podium op Braambergen. Dit
heeft niet geleid tot overname en verdere exploitatie door deze partij op Braambergen 
 
(het afbreken en opnieuw opbouwen, plus vervoer, is duurder dan zelf iets aanschaffen...)
 
===========
 
Wat jammer dat er niet járen eerder naar mijn ideeen is geluisterd....

kijk onderaan wat de ultieme kans nu nog is... 
Het Podium op de Grote Markt is officieus ingewijd door Sylvia Samson, met het 'Almere Lied', 
en officieel in gebruik genomen met het 'Jazz Below The Sea Festival' in augustus 1999 
(een idee van toenmalig wethouder Cees van Bemmel).

 De bedoeling was dat het 'op afroep'  bij één van de Horeca- ondernemers voor de deur zou worden gereden, zodat hun klanten dichtbij konden genieten van een optreden. Dat werkte dus in de praktijk voor geen meter! (de betreffende ondernemer moest betalen en iedereen kon verder gratis mee-genieten).Verder waren er behalve klachten over geluids- overlast, ook klachten dat het Podium voor iemands neus kwam te staan, en alle eventuele zonneschijn wegnam, plus het uitzicht. 

NB het Podium is namelijk zó groot maar ook hóóg, dat het zelfs op de 3e etage nog alle zicht en licht wegneemt! Het Podium had een 'podiumvloer' die naar behoefte van zo'n 1-2 meter vanaf de grond, gehesen kon worden naar 4-5 meter boven het plein. De lage stand was bedoeld voor Sinterklaas-ontvangsten e.d., de hoge stand voor Pop-optredens, goed zichtbaar voor iedereen op het plein. Alle benodigde technische apparatuur was in het 'dak' ingebouwd. Helaas...als het regende, en/óf hard waaide, kon het Podium niet gebruikt worden: levensgevaarlijk!

Het Podium heeft dus vanaf het begin voor problemen gezorgd bij de omwonenden (toen nog geen jongeren/studenten) en door het feit dat het jaarlijks 'goudgeld' heeft gekost! Alleen al het af en toe heen en weer rijden op die enorme rails, kostte toen al 25.000 gulden p/jr. Verder het onderhoud van het gevaarte plus de apparatuur...mét bovendien de restriktie dat het maar éénmaal in de maand gebruikt mocht worden! (waarbij de decibellen tot een minimum gereduceerd moesten worden....).Ja, ja, Almere heeft bijzondere dingen, op alle gebied ;-) Van lieverlee werd het Podium nauwelijks meer gebruikt, bij optredens werden (weer) tenten gehuurd...

Mijn idee was om nog vóór dat het Stadshart gebouwd ging worden, de rails door te trekken naar het Weerwater. De Politiek lachte erom en nam mij niet serieus: 'en dan zeker kin het water laten zakken?'  'Ja, inderdaad', was mijn antwoord, 'maar dan niet laten zinken (wat jullie denken!) maar laten zakken tot zo'n meter of 3 boven het Weerwater...dan hebben we er een theaterpodium bij! Dan kunnen ook bootjes langskomen, en rond dat platform/podium gaan liggen en een voorstelling meemaken.'

Later (toen het nieuwe Stadshart al bijna voltooid was) had ik nog een ander idee om het Podium. als het toch zou blijven staan, rondom dicht te maken met glazen wanden. Dan hadden weer en wind geen invloed op een optreden, het zou het geluid dempen maar....het was dan voor iedere Almeerder zichtbaar dat er iets gebeurde! (een soort huis van de Dialoog, of Filosofie-bijeenkomsten, balletuitvoeringen...mogelijkheden genoeg)

Maar helaas.... Hoewel....misschien is er nog één mogelijkheid.....

 

Gewoon in het midden van het plein, de Grote Markt plaatsen en nóóit meer verplaatsen! 

Auto's, fietsers en wandelaars kunnen er dan gewoon onderdoor, van alle kanten; 

niemand van de bewoners klaagt dat 'het Ding' weer voor zijn neus (zijn huis) staat opgesteld....

Maar zal wel te simpele oplossing zijn omdat die bijna niets kost ;-)

 


4-11-2008: evaluatie Dmitrov-missies

Provinciale Staten wordt jaarlijks geïnformeerd over de ontwikkelingen in de vriendschapsrelatie met het ten noorden van Moskou gelegen district Dmitrov. De samenwerkings-vereenkomst met Dmitrov legitimeert, faciliteert en geeft toegang tot gouvernementele en non-gouvernementele organisaties ter plekke. 

In 2008 zijn 20 'missies' uitgevoerd, 10 naar Dmitrov en 10 delegaties die in Flevoland zijn ontvangen. Daaronder een werkbezoek van de commissie Bestuur en een netwerkbijeenkomst aldaar in het teken van interculturele communicatie. Voor 2009 staan 23 'missies' gepland.


30-10-2008: nieuw logo en nieuwe slogan gelanceerd Almere City Marketing

" Het Geheim van Almere "  

Toen ik dit 'nieuwe logo voor het gebied Almere' voor het eerst zag gisteravond, kreeg ik een sterke associatie aan de aktie van 'I Amsterdam' uit 2006 (die sterk werd gepromoot door burgemeester Annemarie Jorritsma) Het heeft ook, zoals men dat noemt 'diezelfde' eigenzinnige kleur'.....in dit geval een PvdA - kleur dus ;-)

Direkteur Hans Snel van Almere City-Marketing geeft een toelichting op het 'nieuwe LOGO'. "Een logo voor het gebied Almere bestond nog niet en dat is nu ontworpen. Het bestaat uit het woord Almere en heeft een krachtige en hoekige vorm met een eigenzinnige kleur. Er zijn verschillende manieren waarop het logo gebruikt kan worden. Partijen in de stad kunnen het logo op hun uitingen zetten, als een stempel, bij wijze van goedkeuring van Almere.’’ Het is de bedoeling dat het logo van Almere de komende jaren steeds vaker te zien zal zijn. " Meer en meer partijen uit Almere gaan met trots het logo op hun communicatiemiddelen gebruiken, zodat de buitenwereld ook een steeds beter idee krijgt wat Almere te bieden heeft.’’

 Ik vraag mij alsmaar af....wáár heb ik dit toch meer gezien, meegemaakt? Enige jaren geleden werd er óók al een dergelijk idee gelanceerd met de slogan 'Het kán in Almere', waarbij bedrijven en organisaties gepushed werden dit logo te gebruiken, op dezelfde manier als hierboven vermeld. Maar dat was geen groot sukses omdat men er regelmatig achter kwam dat het allemaal toch niet zo kón in Almere als de slogan deed vermoeden.....

Maar desondanks blijft deze slogan gehandhaafd omdat de slogan " Het kán in Almere" (uit 2004) "nog steeds goed past bij de waarden van Almere", aldus de gemeente..... De kosten van het nieuwe logo + de promotie-campagne zullen in totaal zo'n slordige 2 miljoen euro bedragen.... 950.000 euro wordt betaald door de gemeente Almere, de rest door ACM (geprivatiseerd maar ten dienste van de gemeente....) ofwel door het bedrijfsleven, dat geacht wordt dit bedrag te gaan verdubbelen tbv de promotie.....

 Maar nergens is te lezen wat dat logo ontwerpen heeft gekost...en wie de ontwerper is!  (zal wel weer iemand van buiten Almere zijn, zoals meestal ;-(  en dan wil men het Almeerse bedrijfsleven er geld in laten steken?!?  Nog niet zo heel lang geleden had het vorige gemeentebestuur het plan om wat zuiniger te zijn op het zittende bedrijfsleven en dat meer te betrekken bij de ontwikkeling van Almere. Volgens mij was het niet de bedoeling dat dat zittende bedrijfsleven alleen goed zou zijn om te betalen, toch? Of...zou dát nu het geheim zijn van Almere???

Als logo is het trouwens onduidelijk, een buitenstaander zou meteen moeten zien dat het om Almere gaat,  het is helemaal niet modern (dat was het 20 jaar geleden misschien) en als logo alleen geschikt voor kunst- of architektuurexpo's, beslist niet voor een gemeente! (dit is mijn mening GV)

(weer een prachtig voorbeeld van  hoe "het kán in Almere")


Milieuraad almere stopt na 20 jaar per 31-12-2008  

De Milieuraad Almere heeft besloten zichzelf op te heffen. Na 20 jaar bestaan zijn er geen opvolgers meer gevonden als belangenbehartigers voor milieu en natuur in Almere. Jarenlang is de Milieuraad voor de gemeente een sparring-partner geweest. Als enige rechtstreekse vertegenwoordigers van de bevolking. Eerst vooral gericht op het milieu en de natuur, later ook op ruimtelijke ordening en leefmilieu.  

Wat de Milieuraad bereikt heeft in die 20 jaar. - In de beginjaren is zij erg betrokken geweest bij de opzet van Braambergen; 

- Het begrip Ecologische Hoofdstructuur heeft door haar toedoen vaste voet gekregen in de Almeerse politiek; 

- De Milieuraad heeft een 3-tal boekjes uitgebracht met het Almeerse ecologische netwerk (“Een groen netwerk in Almere, natuurlijk”), de onderbouwing daarvan en de gesignaleerde knelpunten. Een deel van die knelpunten bestaat nog steeds, maar de oplossing daarvan is wel overgenomen in officieel beleid; 

< Wim Boer                                                                                                                              Henk Nijenhuis >       

 

- De Milieuraad heeft vele malen het groen in en om de stad verdedigd tegen aanslagen daarop, 

en niet altijd naar de zin van de gemeente Almere. Veel bezwaarschriften, protest-akties enzovoort;

 - Dank zij de Milieuraad is de bebouwing in Noorderplassen-West niet tot aan de dijk doorgezet, maar blijft daar een ecologische zone vrij; 

- De Milieuraad heeft diverse symposia georganiseerd, zelfs op provinciaal niveau, om invloed uit te oefenen op het huidige Omgevingsplan; 

- Nog niet lang geleden heeft de Milieuraad een symposium georganiseerd over de nieuwe grote uitdaging, het energievraagstuk.  

Nu de Milieuraad stopt, zal Natuur en Milieu Flevoland haar taken voortzetten. 

Deze organisatie komt provinciebreed op voor de belangen van de natuur en het milieu. De archieven van de Milieuraad Almere zullen worden overgedragen aan het Sociaal Historisch Centrum in Lelystad.


25/26 oktober 2008:  wintertijd gaat weer in!

In de nacht van zaterdag 25 oktober en zondag 26 oktober.....klok één uur terug dus uurtje langer uitslapen! 


23-10-2008: emeke buitelaar 'special guest' bij veiling voor 't goede doel

Donderdag 23 oktober 2008 is de jaarlijkse overzichtsproeverij/relatiedag bij Arend Jan van den Broek in conferentieoord Drakenstein in Baarn van 16.00-20.30 uur. Hierbij is Emeke Buitelaar dit jaar de “Special Guest”. Zij maakte het schilderij  “Cuvée l’Atmosphère Orisha” dat de  “Limited Edition”  wijnen uit Bandol siert-  die eenmalig voor ons beschikbaar zijn.  

Emeke Buitelaar stelt dit schilderij beschikbaar voor een veiling tijdens deze middag, waarbij de opbrengst ten goede komt aan de stichting “Lucai”, een stichting in het leven geroepen ter ondersteuning van ernstig zieke tieners en hun families. De veiling wordt geleid door Anita Witzier die hiervoor graag haar tijd beschikbaar stelt. De veiling vindt plaats rond 18.30 uur. 

 

Het doel van deze stichting “Lucai” is het ontwikkelen, bouwen en exploiteren van een kleinschalig vakantieverblijf voor ernstig zieke tieners en hun gezin, waarbij de gezin- nen kosteloos een week te gast mogen zijn. Deze stichting wordt in het leven geroepen door de familie Arnoud en Karin van Velzen en hun kinderen die vanuit hun eigen ervaringen met dochter Loek van 14 jaar jong, deze stichting vorm hebben gegeven.

 


3-4-5 oktober 2008: smaakparade op stadslandgoed de kemphaan in almere

 

Echt een evenement met klasse, deze 'Smaakparade'. De lokatie is ook uitermate geschikt dit Stadslandgoed 'De Kemphaan'  in Almere, goed bereikbaar, en ook genoeg parkeerplaatsen voor auto's. Vanwege de vele tenten, spiegeltenten en andersoortige grootschalige tenten (zo'n 70 in totaal), werden alle auto's naar de overkant van de weg geloodst. De Smaakparade is totaal niet te vergelijken met de Huishoudbeurs, dit is specifiek bedoeld ter inspiratie van liefhebbers van koken en genieten.

 

Hoogst persoonlijk werden wij opgehaald door Barbara Verbeek (foto), een van de enthousiaste organisatoren, tevens redakteur van het befaamde blad "Smaakwereld". 

 

 

De eerste dag (vrijdag) was nog het meest geslaagd, qua weer althans, een zonnige droge dag (hoewel je op het stadslandgoed heel duidelijk kon zien hoe hevig het geregend had....de organisatie had overal houten loopvlonders neergelegd).  De tweede dag was ietwat regenachtig en koud en de laatste dag (zondag) was vreselijk met storm en regen.....heel jammer. Maar opmerkelijk: het bezoekersaantal viel toch niet tegen, zo'n 6500. Een evenement dus voor een specifieke doelgroep.

 

 

                           klik op foto voor filmpje 

 

 

Maar er viel van alles te beleven, uit verschillende landen, met nieuwe kooktechnieken, top-koks uit binnen- en buitenland die demonstraties hielden. 

Wijnen uit verschillende landen, eerlijke, ecologische en biologische produkten, chocolade, drank (zelfs met echt goud er in), 

vlees, vis, maar helaas weinig vegetarisch ;-) en muziek!

De Top-kok die het spits afbeet, was Thomas Buhner uit Duitsland (restaurant LaVie) Hij heeft een hele nieuwe manier van koken, een soort pocheren, 

en hij demonstreerde een voortreffelijke, malse reerug, die pas werd toegevoegd (10-12 minuten) nadat een soort 'orientaalse soep' was gekookt 

(met veel kruiden, zoals ster-anijs, kaneelstokjes, diverse sojasauzen en rijstazijn). Hij legde duidelijk uit wat er gedaan werd en waarom, ook met de biologische groenten. 

Op de foto linksonder staat een Nederlandse kok die dit meteen vertaalde voor de aanwezigen.

 

 

 

Na afloop mocht iedereen keuren.....

 

 

 

 

En nog meer koks...nu met vis-met-kip recepten, hier met assistentie van ROC-leerlingen..... of biologische wijnen proeven of speciale wijn uit de Languedoc....

 

 

 

 

Allerlei typische Franse produkten, OER-brood (super!) en nieuw: gerookte knoflook (op onderstaande foto's)

 

 

 

 

Een chocolade fontein.....of suikermais (decoratief als plant...maar ook te proeven..

 

..)

 

 

 

Pompoensoep of truffelkazen maar óók: 'Bake for Life' een organisatie met projekten voor het Goede Doel!

 

 

 

 

 

Lekkere drankjes, likeur en -bonbons of een prachtige Cognac in een prachtige fles maar ook bubbels met eéht goud er in!

Loopt Kunst-enzo ineens tegen 'Gourmet-Gold'  op....dacht ik toch altijd dat dit chique kattenvoer was.....heet namelijk óók zó.....maar nee

 Maar dit 'Gourmet-Gold' bevat dus een 'beginners-setje' met echte goudsnippers, die je kunt strooien over bonbons, taarten of wat dan ook. 

Het is inderdaad echt goud, wordt gemaakt van de bladgoudvelletjes; ziet er heel decadent uit....

 

 

 

 

In de Workshop-tent een demonstratie met Schaal- & Schelpdieren.....

Allemaal levend - in grote vissenkommen-  de krab, de kreeft, de langoesten en de coquilles Saint-Jacques.

De kokkin liet zien hoe zij de levende langoesten een injektie geeft met Armagnac 

"dan worden ze een beetje dronken, kijk maar hoe ze spartelen....

en dan zijn ze meteen verdoofd, kun je ze bereiden, en het smaakt nog lekker ook", aldus deze kokkin.

 

 

 

 

 

Op deze manier kregen alle langoesten een 'spuitje' >  

 

De krab en de kreeft werden ontleed (na het koken, dat wel ;-) de krab in stukjes uit elkaar geplozen en op schoteltjes uitgedeeld aan de aanwezigen; zo ook met de andere schaal- en schelpdieren

(ik was al vegetarisch, af en toe beetje vis...maar daar ben ik nu ook van af....)

 

 

 

Voor de liefhebbers van de originele flinterdunne 'crepes' of voor liefhebbers die 'op hoog nivo' willen eten; 

dat laatste letterlijk want je kunt mee met een luchtballon, waarin ter plekke gekookt wordt door meesterkok Angélique Schmeinck

 

'Luchtballon Restaurant' heet het toepasselijk....en verder de lokale Kemphaan Boerenmarkt.

 

 

 

Ook Topkok Ben van Beurten vertoonde zijn culinaire kunsten, samen met zijn brigade.

 

Hij drijft een soort 'Fifteen' (a la Jamie Oliver) maar zijn restaurant heet : 'The Colour Kitchen' en zit in A'dam-west 

en gaat uit van de verschillende kookculturen die Nederland rijk is. Het foodrecept van The Colour Kitchen is gebaseerd op "samen delen". 

Er zijn ook Workshops en arrangementen voor bijeenkomsten.

 

 

En hieronder Harry Mercuur, de 'Maitre patissier/chocolatier'....en dat was te merken! Alles van pure chocolade, met humor gebracht en erg lekker!

 

                                                                                                                                                                    klik op foto voor filmpje

 

 

De brigade van Harry Mercuur de 'pure-chocolade-kok' uit Nederland (Amersfoort)

 

 

 

 


4-10-2008: opkomst nacht van de ziel vanwege slecht weer minder dan vorige jaren

maar toch zo'n 200 belangstellenden, en weer zeer geslaagd......


4 oktober 2008: (4e) nacht van de ziel in aula almere-haven

Om 17.00 uur steken vrijwilligers ruim 2000 kaarsen aan; wie wil meedoen: meld je aan 036-531.83.00 of via de mail  info@maryfontaine.nl

(het is een idee van deze kunstenares Mary Fontaine (dood & levenskunstenaar) ism Flevo Uitvaart faciliteiten bv)

Vanaf 21.30 uur is de Doedelzakspeler weer present, en is iedereen welkom voor een kop koffie/thee met een 'lichtpuntje' erbij. 

(NB vanaf 18.00 uur kan men  zijn/haar beeld- of geluidsdrager laten testen) 

verder is er vanaf 22.00 uur een soort Open Podium "Levenskunst", waar ieder die dat wil, zijn of haar persoonlijke verhaal kan vertellen, zingen of voordragen. Maar men kan ook in alle stilte aanwezig zijn, met de eigen gedachten of luisteren naar anderen.

 

zaterdag 4-10-2008 om 22.00 uur Aula begraafplaats Almere-Haven www.nachtvandeziel.nl

 


1 oktober 2008: uitnodiging voor concert op 3 oktober voor bewoners Noorderplassen

Op 25 juni 2008 werd er in de wijk Noorderplassen-oost een grootschalige rampenoefening gehouden "Verdronken Plas"(scroll naar die datum). Grootschalig en ingrijpend omdat ook de bewoners van dit wijkje daadwerkelijk hebben meegedaan o.a. aan de 'evacuatie' uit hun wijk door het leger.

Als dank voor de medewerking van de bewoners en hun inbreng, kregen de bewoners - op 1 oktober 2008 - een uitnodiging (namens burgemeester Annemarie Jorritsma) om een concert bij te wonen van het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht. 

De datum.....op 3 oktober 2008 in de Topsporthal in Poort. Daar zal oa een DVD vertoond worden 'Verdronken Plas'. 

Men moest zich van tevoren opgeven op maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag tussen 13.00 en 15.00 uur......

dus dat kon alleen maar op donderdag 2/10 en wellicht nog op vrijdag 3/10 ????

(NB ik hád nog gemailed maar geen antwoord gekregen van de gemeente.....ja, zó ga je met je burgers om ;-)

 


september 2008: is er Toekomst  voor podium Grote Markt?

Vlak voor de zomervakantie heeft de gemeenteraad van Almere besloten dat het podium op de Grote Markt naar een andere plek in Almere moet verhuizen. Het college van B&W heeft kennis genomen van mogelijke nieuwe lokaties voor het podium en heeft besloten dat de lokatie Braambergen het meest in aanmerking komt. 

Deze lokatie wordt herontwikkeld tot een groen recreatiegebied, waarin een theater heel goed past.Samen met de NV Afvalzorg, van wie het terrein nu is, wordt gekeken naar de financiële en technische haalbaarheid van dit plan. Het plan moet ook passen binnen de samenwerkingsovereenkomst 'Boshart'. 

Het college neemt tot 31 oktober 2008 de tijd om samen met NV Afvalzorg overeenstemming te bereiken over de geraamde opbrengsten en investeringen. Bij overeenstemming wordt het podium vervolgens verkocht aan NV Afvalzorg. 
Het podium wordt in ieder geval eind 2008, begin 2009 van de Grote Markt weggehaald. Mocht het podium niet naar Braambergen verhuizen, dan wordt het verkocht. De opbrengsten van deze verkoop worden gebruikt voor de herinrichting van de Grote Markt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat jammer dat er niet  járen  eerder naar mijn ideeen is geluisterd....

Het Podium op de Grote Markt is officieus ingewijd door Sylvia Samson, met het 'Almere Lied', en officieel in gebruik genomen met het 'Jazz Below The Sea Festival' in augustus 1999 (een idee van toenmalig wethouder Cees van Bemmel).

 De bedoeling was dat het 'op afroep'  bij één van de Horeca- ondernemers voor de deur zou worden gereden, zodat hun klanten dichtbij konden genieten van een optreden. Dat werkte dus in de praktijk voor geen meter! (de betreffende ondernemer moest betalen en iedereen kon verder gratis mee-genieten).Verder waren er behalve klachten over geluids- overlast, ook klachten dat het Podium voor iemands neus kwam te staan, en alle eventuele zonneschijn wegnam, plus het uitzicht. 

NB het Podium is namelijk zó groot maar ook hóóg, dat het zelfs op de 3e etage nog alle zicht en licht wegneemt! Het Podium had een 'podiumvloer' die naar behoefte van zo'n 1-2 meter vanaf de grond, gehesn kon worden naar 4-5 meter boven het plein. De lage stand was bedoeld voor Sinterklaas-ontvangsten e.d., de hoge stand voor Pop-optredens, goed zichtbaar voor iedereen op het plein. Alle benodigde technische apparatuur was in het 'dak' ingebouwd. Helaas...als het regende, enóf hard waaide, kon het Podium niet gebruikt worden: levensgevaarlijk!

Het Podium heeft dus vanaf het begin voor problemen gezorgd bij de omwonenden (toen nog geen jongeren/studenten) en door het feit dat het jaarlijks 'goudgeld' heeft gekost! Alleen al het af en toe heen en weer rijden op die enorme rails, kostte toen al 25.000 gulden p/jr. Verder het onderhoud van het gevaarte plus de apparatuur...mét bovendien  de restriktie dat het maar éénmaal in de maand gebruikt mocht worden! (waarbij de decibellen tot een minimum gereduceerd moesten worden....).Ja, ja, Almere heeft bijzondere dingen, op alle gebied ;-) Van lieverlee werd het Podium nauwelijks meer gebruikt, bij optredens werden (weer) tenten gehuurd...

Mijn idee was om nog vóór dat het Stadshart gebouwd ging worden, de rails door te trekken naar het Weerwater. De Politiek lachte erom en nam mij niet serieus: 'en dan zeker kin het water laten zakken?'  'Ja, inderdaad', was mijn antwoord, 'maar dan niet laten zinken (wat jullie denken!) maar laten zakken tot zo'n meter of 3 boven het Weerwater...dan hebben we er een theaterpodium bij! Dan kunnen ook bootjes langskomen, en rond dat platform/podium gaan liggen en een voorstelling meemaken.'

Later (toen het nieuwe Stadshart al bijna voltooid was) had ik nog een ander idee om het Podium. als het toch zou blijven staan, rondom dicht te maken met glazen wanden. Dan hadden weer en wind geen invloed op een optreden, het zou het geluid dempen maar....het was dan voor iedere Almeerder zichtbaar dat er iets gebeurde! (een soort huis van de Dialoog, of Filosofie-bijeenkomsten, balletuitvoeringen...mogelijkheden genoeg)

Of...gewoon in het midden van het plein, de Grote Markt plaatsen en nooit meer verplaatsen! Auto's, fietser en wandelaars kunnen er dan gewoon onderdoor, van alle kanten; niemand van de bewoners klaagt dat 'het Ding' weer voor zijn neus (zijn huis) staat opgesteld....Maar zal wel te simpele oplossing zijn die bijna niets kost ;-)

Maar helaas....


21-9-2008: afrikadag op stadslandgoed de kemphaan

Zondag 21 september 2008 van 11.00-18.00 uur is er van alles te doen op De Kemphaan (Kemphaanstraat1, bij Stichting AAP)

Vanaf de opening door burgemeester Annemarie Jorritsma om 11.30 uur staat de Afrikadag in het teken van 'Sport & spel', de Afrikaanse Keuken (insectenbuffet!), Workshops en Voorstellingen en Shows. Live muziek op 2 podia. De entree kost 2 euro (kinderen tot 4 jaar gratis)


21-9-2008: expo foppe van dijk bij de archipel

Foppe van Dijk (1947 Texel) exposeert in de Archipel een 15-tal landschappen van Waterland, Texel en Drenthe, uitgevoerd in olieverf en acryl op doek. 

De expositie wordt geopend door Korrie Hasper, zondag 21 september 2008 om 15.30 uur  > foto

(daarna te bekijken t/m 11/11/08 ma.t/m vrij. van 8.00 tot 17.30 uur in
Gezondheidscentrum de Archipel, Poeziestraat 360, Almere (Literatuurwijk)


Foppe van Dijk tekent en schildert en na jaren gewerkt te hebben in ateliers in Amsterdam en bij boeren in Waterland, werkt hij vanaf 1 januari 2007 steeds voor langere periodes op verschillende lokaties in Nederland en Frankrijk 

Van 1987-2003 was hij parttime docent schilderen & tekenen bij stichting Artizon in Zuid-Frankrijk. In zijn woonplaats Monnickendam geeft hij zo nu en dan portret- en modelstudielessen. Hij heeft onafgebroken bijna 10 jaar gewerkt in het gerenommeerde atelier in Amsterdam van de in 1998 overleden (levens)kunstenaar Anton Assies. Van Dijk volgde van 1981-1986 de Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming (Akte MO Tekenen A).

De onderwerpen van zijn werk: mannelijke/vrouwelijke naakten, geklede modellen en portretten, uitgewerkt en als studie, in acryl, olieverf en houtskool. Landschappen (Drenthe, Texel, Waterland en Zuid-Frankrijk) in acryl, olieverf of gemengde technieken. Van Dijks schilderijen zijn direkt, vaak ongepolijst en temperamentvol. Zijn focus is het artistieke proces en niet de produktie.  

foppevandijk@kpnplanet.nl


5-6-7 september 2008: Almere-haven festival

Gigantische fout!

Het thema 'Russisch festival' is in grote niet-bestaande letters opgehangen aan het podium (zie foto)

Kennelijk door iemand gemaakt die dit op cyrillisch schrift vond lijken....wat een stommiteit! 

Er zijn namelijk mensen  die (écht) Russisch kunnen lezen  (oa de aanwezige Russische exposanten ;-)

 

Met op zaterdag 6 september een Kunstmarkt (11.00-17.00 uur) met kraampjes maar óók aan de Kerkgracht, waar oa Jan van Koningsveld (glas-in-lood en andere glaskunst) zit; net als beeldhouw-atelier Odelein en de Alosery Art Gallery. 

Om 20.30 is het Havenkom-concert (gratis)

Voor alle info over Botterfestival, Shantykoren, Broccante & Antiekmarkt,e.d. www.almerehavenfestival.nl

 

                                                                               Alosery Art Gallery                   

 

 

de Witte Ezel                                                                                                                                                                 nieuwe leden gezocht door VKA

 

 

 

 

                                        Paul Roelofs in de Bieb in Haven                                                                                                    Baboeshka's                      

 

 

....en nog veel meer....dit is een impressie.....


22-7-2008: imago-onderzoek:  Stadshart almere meer gewaardeerd

"Almeerders waarderen het Stadshart Almere steeds positiever", is de konklusie het imago-onderzoek dat voor de 3e keer is gehouden onder ruim 900 Almeerders. Zei in 2006 nog 57% dat het Stadshart hun no. 1 winkelgebied is, nu geldt dat al voor 76%. De concurrentie van oa A'dam  is afgenomen. Verder valt op dat vooral de beoordeling van het aanbod aan horecavoorzieningen, het aantal parkeerplaatsen en het parkeertarief (?) een grote verbetering heeft doorgemaakt.

Waarom komen Almeerders naar het Stadshart? Maar liefst 88% komt vooral om lekker te shoppen. Het bezoek aan bioscoop en theater staat op de 2e plaats. Verder komen Almeerders graag naar het centrum voor de weekmarkt, de horeca of bezoek aan ziekenhuis of Bieb. Opvallend is wel dat de bezoekfrekwentie niet toeneemt: gemiddeld bezoekt de Almeerder het Stadshart 4x p/wk om te winkelen, dat is gelijk aan de resultaten in 2006 en 2007. Men geeft minder vaak aan dat Almere ongezellig of duur is wbt uitgaan in het Stadshart; het uitgaanspubliek is groeiende. 

Spontaan kon men aangeven wat men mist (in de breedste zin van het woord) in het Stadshart. 22% kan niet noemen wat men mist of wat moet worden aangepast in Stadshart Almere. Als mensen wel iets noemen, betreft het de vraag naar meer sfeer, meer gezelligheid, meer groen en het verbeteren van de bereikbaarheid. Almeerders zijn meer dan in 2006 bereid de ambassadeur van de stad te zijn. Men maakt meer reklame bij vrienden of bekenden (21% doet dit vaak) dan in 2006 (13% doet dit vaak), 'trots' op hun stad Almere?

Aanleiding onderzoek
In maart 2006 is de Marketingwerkgroep Stadshart gestart, waarin ondernemersvereniging OVSA, BvE, de gemeente en de horeca vertegenwoordigd zijn. Het marketingplan van de werkgroep is gericht op het trekken van nieuwe bezoekers naar het Stadshart en op verhoging van de bezoekfrekwentie en het langer vertoeven  in het Stadshart. De marketingwerkgroep wil dmv regelmatig onderzoek vinger aan de pols houden.

 


22-7-2008  hoe werkt dat: schademelding bij de gemeente?

 

Omdat het een paar stormachtige dagen waren geweest, zag ik dinsdag 22 juli 2008 dat er van verschillende bomen takken waren afgewaaid of er nog min of meer aan hingen. Het ging hierbij niet om kleine takjes, nee takken van zo'n 5 meter lengte, met een behoorlijke dikte en met alle gebladerte er nog aan! 

Ze lagen over het fietspad naar de Noorderplassen-Oost (naar en vanuit de Kruidenwijk). Als 'burger' dacht ik dus: 'ik ga de gemeente bellen, want anders gebeuren er ongelukken'. Zo gezegd, zó gedaan....dacht ik.....want al met al duurde dat 'opnemen van de schade'  zo'n 20 minuten! En dan werd mij nog verweten dat ik zo ongeduldig was. 

Eerst moet je...néé, niet je naam opgeven...maar je postcode, straat + huisnummer (ik sputterde nog: 'maar daar is die schade niet ), telefoon en e-mail-adres. (er moest eerste een formulier gedownload worden). Normaal hoort dan je naam te verschijnen maar néé....' U komt in ons bestand niet voor'! Er verscheen dus geen naam. Dus zeg ik: '' dan tikt u mijn naam toch even in'?  Maar (weer) ' Néé, dat kán niet'! Ben dus erg benieuwd waarom dat niet kan....'We hebben een nieuw systeem en dat werkt nog niet allemaal goed samen'.....Ben dus erg benieuwd welk nieuw systeem, nieuwe computers? nieuwe sofware? Nogal geirriteerd krjjg ik als antwoord: 'dat weet ik niet' en 'wat bent u ongeduldig, zal ik maar stoppen'?

 

 Ik suggereerde nog om gewoon even een pen te pakken en mijn melding op een papiertje te schrijven...Kan het eigenlijk ook digitaal, die aangifte?.Ja, dat had ook gekund, had eigenlijk gemeld moeten worden.....maar omdat ik al bijna een kwartier aan de telefoon zit, was ik ook erg benieuwd naar de afloop. 

De oplossing: 'wat is uw meisjesnaam? Ja, kijk, nu doet-ie het wél'!  Als ik protesteer omdat ik niet met mijn meisjesnaam vermeld wil staan, krijg ik het advies om met Burgerzaken een afspraak te maken. 'Daar kunt u aangeven hoe u vermeld wil staan'. Mijn reaktie: 'daar ben ik een paar maanden geleden geweest voor o.a. mijn paspoort en heb dit daar aangegeven'. Juist ook omdat post met alleen mijn meisjesnaam erop gaat 'zwerven' en nooit aankomt'. Maar goed, daar  heeft men hier geen boodschap aan. Ik krijg een bevestiging via een e-mail (is gebeurd) 

 

Volgens de gemeente duurt het  'minimaal 5 werkdagen voordat iemand komt kijken maar uiterlijk 5 augustus moet er iemand zijn geweest'! 

 

Omdat ik dacht dat even een telefoontje snel zou gaan, toch maar even de digitale aangifte geprobeerd. Voor de meeste niet zo fervente internet-gebruikers is het even zoeken maar: dan werkt het formulier ook! Het leuke daarvan is dat je alles gewoon kunt invullen: je naam (zoals jij dat wil), en de plek van de schade, lijkt mij erg belangrijk!!! Je kunt daar ook alles invullen over de lengte van de takken, waar en hoe ze hangen én de juiste lokatie. (je krijgt meteen een bevestiging)

Dus mijn konklusie: doe dit soort zaken digitaal! 

 

 

 

Waarschijnlijk door dat 'andere -nieuwe(?)- systeem' zijn er verschillende formulieren in omloop óf er moet nog een cursus gegeven worden hoe dat nieuwe systeem werkt....Op 24 juli 2008 ziet alles er nog hetzelfde uit, maar de buurt heeft de takken wat van het fietspad afgetrokken...

NB Op 29 juli 2008 is één boom helemaal omgezaagd en liggen de dikke takken van andere afgezaagd op de grond!! (op 5/8 liggen die er nog ;-)

 


25-6-2008: ramp verwacht:  grote overstroming in almere! (N'Plassen-oost)

Alle reddingsbrigades staan paraat!

Nu al kan voorspeld worden dat Almere te maken zal krijgen met een gigantische overstroming op woensdagmiddag van 25 juni 2008.

Er zullen geneeskundige hulpverleners bij ongevallen en rampen aanwezig zijn (GHOR), Rijkswaterstaat, de Reddingsbrigade, Brandweer, Politie, Defensie, Waterschap Zuiderzeeland en 500 medewerkers van de gemeente Almere.....Bewoners zullen van de daken van hun huizen moeten worden gered....

klik op foto voor filmpje >

 

 

Deze ramp zal plaatsvinden in de Noorderplassen-Oost (het 1e wijkje Noorderplassen), waar alle woningen aan het water liggen. Bewoners moeten worden geevacueerd en naar een droge plek (Almere-Poort) gebracht, waar zij worden opgevangen. 

Van de 259 woningen in dit wijkje Noorderplassen-Oost deden slechts zo'n 50 bewoners mee om 'geevacueerd'  te worden. Diverse acteurs speelden dat ze 'hun huis niet uit wilden'  maar als totaal ging 'de ontruiming'  er meer dan rustig aan toe, vooral ook omdat dit 'verzet' zich binnenshuis afspeelde......Het verhaal was dat deze bewoners nog over land gered konden worden van het snel stijgende water. 

 's Ochtends was het leger al druk doende met grote reddingsboten te water te laten, de avond ervóór werden de pontons (met daarop de 'daken van huizen') versleept over de Noorderplasssen. Omdat ik benieuwd was waar die ineens waren gebleven, zo uit zicht, ben ik gaan zoeken en vond die 'ondergelopen huizen'  in een waterpartij in de Noorderplassen-West!!  Dacht dat de bedoeling was dat die weer teruggesleept zouden worden naar het stuk water tussen de beide wijken...maar néé. 

De weg daarheen was wel afgesloten en werd bewaakt door mensen die er verder totaal geen idee van hadden wát en wáár nu precies die grootschalige rampenoefening plaats had! Maar datzelfde gold voor het leger...ieder deed zijn eigen 'ding' (over communicatie gesproken....)

 

klik op middelste foto voor filmpje

 

 

De politie houdt toezicht op de leegstaande woningen en uit veiligheidsoverwegingen is toegang tot dit gebied alleen in 'noodgevallen' mogelijk voor bewoners met legitimatie. 

Na de 'evacuatie' bleek er geen politie meer te zien in de straten.....en de legitimatie om de wijk in- en uit te kunnen, stelde ook niets voor: 

'Hoe heet u?', waarna iemand een naam noemde en: 'Gaat u maar door'...niks legitimeren, controleren dus.....

Het zag er indrukwekkend uit, die grote legervoertuigen, begeleid door militairen en ambulance-personeel. Bewoners kwamen al dan niet vrijwillig mee naar de grote trucks. Sommigen weigerden mee te gaan.....en dus kwam het voor dat er één persoon werd vergeten alsnog uit zijn huis te halen en verplicht te evacueren....

 

 

 

Dit wordt genoemd: "de meest grootschalige rampoefening van Nederland ooit", met name op het gebied van water en alles wat daarmee te maken heeft: 

overstromingen, boten die los kunnen slaan, extra hoge waterstanden (sluizen open). 

De Veiligheidsregio Flevoland wil graag voorbereid zijn op grote rampen, zoals zou kunnen gebeuren als de dijken doorbreken en Almere zou overstromen. 

Om deze oefening, want daar gaat het om, zo realistisch mogelijk te maken, wordt aan buurtbewoners gevraagd om mee te doen, zich te laten evacueren 

en alles over te laten aan de Reddingsdiensten. Dat ze protesteren is prima, want dat zou in het echie ook zo gaan!

 Ook worden er tal val Lotus-slachtoffers ingezet (slachtoffers naspelen) en heel veel acteurs die heel vervelend moeten gaan doen, dwarsliggen, schreeuwen, dat soort dingen.

 

 

 

 

 

 

 

De afgezette Noorderleedeweg, tussen de Noorderplassen-oost en Noorderplassen-west.....(foto's hieronder)

in de verte zie je (piepklein hier vandaan) helicopters hangen die 'mensen redden' van af de daken van hun huizen. NB die pontons met huizendaken (zie foto's helemaal bovenaan) waren in Noorderplassen-west blijven liggen!!! Dus waarom deze weg afzetten.....er gebeurde hier dus niets.

 'Geevacueerde bewoners' (van N 'Plassen-Oost) vertelden later dat 'de hulptroepen' eigenlijk zelf niet eens het verschil wisten tussen de beide wijken Oost en West! 

Zij dachten namelijk dat die ondergelopen huizen in de geevacueerde wijk N'Plassen-Oost lagen...Nú was het een oefening....maar het zal je maar (niet) gebeuren...

 

 

 

 

De rampoefening Noorderplassen-Oost hield nu uitsluitend in dat bewoners van die wijk geevacueerd werden, naar sportcentra werden gebracht (zowel in Waterwijk als in Poort) met legervoertuigen en....dat zij helemaal niets hebben gezien van die spectaculaire reddingsakties!!!! 

Wat wij ons afvragen: Waarom heet de oefening Noorderplassen-Oost, terwijl het zich in N' Plassen-West afspeelt?! Nu zijn alleen de bewoners van N' Plassen-Oost geevacueerd' en juist die kwamen nu van een kouwe kermis thuis....Bovendien, toen ze uiteindelijk in Almere-Poort aankwamen om 'bij te komen van de schrik' door middel van de aangekondigde 'borrel met hapjes'....bleek men daar juist al de boel ingepakt te hebben! In allerijl werden nog wat broodjes en fris (géén borrel) aangerukt voor de deelnemers aan deze 'grootste rampenoefening van Nederland'....(en niets ervan gezien, of info gekregen, 't wás toch een dijkdoorbraak/overstroming?)

.ja, ja, oefening geslaagd, meldt 'men' dan (toch).... 

Een belangrijk doel van de oefening was oa.kijken hoe de hulpdiensten samenwerken. 

Maar.....aan de communicatie tussen de diverse disciplines mag óók nog wel wat verbeterd worden ;- (

 

Vanaf 17.00 uur begint de rampoefening en vóór 23.00 uur moet alles weer oké zijn want na afloop wordt iedereen -na een borrel voor de schrik- weer keurig thuisgebracht! (aldus de aankondiging)

 


21-6-2008: voice company om 20.15 uur in  'goede rede' Almere-Haven

Dirigent Robert Bakker wil graag het volgende kwijt. 

"Heb je ook wel eens het volgende gevoel? Je werkt keihard aan een bepaald projekt, je stopt er veel moeite en energie in en vervolgens hoop je dat het niet allemaal voor niks is geweest". Dat gevoel had ik afgelopen zaterdagavond toen ik doodmoe thuiskwam van mijn werkbezoek aan Londen. Ik was daar om de beroemde muzikaal leider Martin Waddington te ontmoeten, een goede vriend van mij en een gezien musicus in de Londense Theaterwereld. Hij was muzikaal leider van bijna alle grote bekende musicals, ook 17 jaar geleden toen de 1e 'Les Miserables' in Nederland werd opgevoerd. Het afgelopen weekend hebben we samen intensief gewerkt aan de begeleiding van ons sfeervolle projekt "The Fifties". Dit keer geen band. Martin Waddington komt speciaal uit Londen over als toetsenist om ons koor te begeleiden, samen met ondergetekende aan de piano.  De afgelopen maanden hebben we ons letterlijk in het zweet gewerkt om komende week een paar sprankelende concerten te kunnen verzorgen. En dat het dak eraf gaat, is wel zeker. Ons Fifties-programma klinkt als een klok en ik weet zeker dat je niet stil kunt blijven zitten en op z'n minst uit volle borst mee gaat zingen. Naast een Fifties-medley brengen we nummers als Mister Sandman, Bye, bye love, Love me tender en My truly truly fair. We zingen uit de musical My Fair Lady en ook Nederlandse Fifties-nummers zijn vertegenwoordigd. Het kan tropisch warm worden tijdens het zingen van de  beroemde Banana Boat Song. Enfin, het wordt supergezellig tijdens onze concerten. En dan heb ik het nog niet over de romantische bijdragen die zanger Olaf Wijnants Labree zal geven. Mooi, gevoelig en soms opzwepend. Maar ja, je kunt nog zo enthousiast zijn, we hebben wèl publiek nodig. Daarom nodigen het koor je bijzonder graag uit om één van onze concerten bij te wonen. 

We starten op zaterdagavond 21 juni in Almere-Haven

 

In kerkcentrum "Goede Rede" aan de Kerkgracht 60 ben je welkom vanaf 19.30 uur voor een lekker kopje koffie, thee of wat fris, gratis aangeboden door The Voice Company. Het optreden begint dan om 20.15 uur en duurt circa 5 kwartier zonder pauze. Je houdt dus nog een lekker stukje avond over. Ons tweede concert is op zondagmiddag 22 juni in Spaarndam. 

Ook dan is er een gratis drankje vanaf 15.30 uur. Om 16.00 uur begint het concert. Eveneens wordt het programma zonder pauze afgewerkt. Voor de prijs hoef je niet te laten. Normaal kost dit concert € 10,= maar als vriend(in) van ons geven we je 30 % korting. Voor € 7,= trakteer je jezelf en gasten op een onvergetelijk en vooral sfeervol concert. Er is maar een kleine actie voor nodig: Zoek de gewenste concertdatum uit, bepaal met hoeveel mensen je wilt komen, stuur een mailtje naar rbpmusic@xs4all.nl en vermeld duidelijk je naam, telefoonnummer, het aantal kaarten en de uitgekozen concertdatum of –plaats. Je ontvangt dan een bevestigingsmail terug en alles is geregeld. Op de concertdag kun je de kaarten bij de ingang afhalen. Ik hoop dat je net zo enthousiast bent geworden als het koor, want we kunnen niet wachten om het resultaat aan jullie te laten horen. Aldus Robert Bakker, dirigent The Voice Company

 

 


7-6-2008: stichting col canto met koren-concert

Zaterdagavond 7 juni om 20.15 uur organiseert Stichting Col Canto een gevarieerd Korenconcert in de Goede Rede in Haven. Dit zal de 3e keer worden in het bestaan van Col Canto en er wordt deze keer behoorlijk uitgepakt want de medewerkende zijn: Mannenkoor Almere, Dameskoor Almere, het Almeers Opera & Operette-gezelschap (met leden van de Nieuwstad Operette uit Nieuwegein). Er zijn ook diverse solisten en als gastkoor uit het Stadhuis Almere: de City Hall Singers. 

Aan de piano: Michiel van Laarhoven, op contrabas: Susan Penneweert en op drums: Ed Janssen. Dit alles staat onder leiding van Hans C. Janssen.

Het belooft weer een hele leuke avond te worden!

Lokatie Kerkcentrum Goede Rede in Almere-Haven, aanvang 20.15 uur. Kaarten in de voorverkoop € 9 of aan de zaal € 10 Kaarten zijn ook te bestellen via 036 5347220 kaarten@stichtingcolcanto.nl

 Scroll ook naar beneden naar 30-3-2008 waar het Dameskoor Almere optrad in de Kunstlinie, samen met leden van het Almeers Opera & Operette-gezelschap, 

allemaal onder leiding van Hans C. Janssen.

 


1-6-2008: Dag van de ziel

UITNODIGING  Op zondagmiddag 1 juni a.s. vindt in het uitvaartcentrum van Almere Stad voor de 1e keer de Dag van de Ziel plaats. De motivatie hierachter is dat we nav de grote belangstelling tijdens de Nacht van de Ziel (vooral gericht op volwassenen), we nu ook een mogelijkheid willen bieden aan kinderen. De opzet van deze bijeenkomst is anders. Voor deze eerste keer hebben we 20 kinderen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar uitgenodigd die korte of langere tijd geleden een overlijden hebben meegemaakt van een persoon waar ze nauw bij betrokken waren en zijn. In het 1e (besloten) deel gaan we met de kinderen op een kunstzinnige manier en met creatieve materialen aan het werk. Ze laten zich inspireren door een foto die ze meenemen van de overleden persoon en het verhaal van de Gevederde slang uit de tijd van de Azteken in Mexico. Zo kunnen ze ontdekken dat ze zelf een symbolische verbinding kunnen leggen tussen zichzelf en diegene(n) die er niet meer is (of zijn). Van ieder kind blijft één ouder/verzorger aanwezig in het centrum waar de Dag van de Ziel plaats gaat vinden, zodat er indien nodig altijd iemand voor het kind is. 

WELKOM In het 2e (openbare) deel gaan de kinderen hun werkstuk in de aula op een bijzondere manier presenteren en een gedicht voorlezen dat ze geïnspireerd door het werkstuk gemaakt hebben. Dit wordt afgewisseld door het luisteren naar muziek. Hierbij is iedereen welkom: volwassenen en kinderen.De kinderen die meedoen nodigen zelf ook mensen uit. 

 

Dit projekt wordt georganiseerd door Mary Fontaine en Jiska van Nieuwkerk-Schuurman.


17-5-2008: 'bevrijdt het beest, feest het feest'

Aldus de kreet van kunstenaars uit de H.U.L.K. in Almere-Haven (Haak 58-101) Ziij organiseren een avond Kunst-Kunstzinnig, een feest met kunstenaars, vj's en andere verrassingen. Neem iets groens mee voor de bouw van een installatie! Het begint om 21.00 uur, de toegang is gratis.


22-4-2008: rode kruis-gala: winnaars bekend

Burgemeester Annemarie Jorritsma reikte de promotieprijzen uit op het Rode Kruis Gala in de Schouwburg Almere.

In de categorie personen ging de prijs naar Gustav Pol en Leonie Kuijer voor het organiseren van de vastgoedbeurs Provada.
Het televisieprogramma 'De Kerstparade' van SBS heeft de Almere Promotieprijs gewonnen (opnames in Almere).


21-4-2008: Noorderleedeweg wordt aangepakt

De  Noorderleedeweg (Noorderplassen-Oost) wordt veiliger gemaakt. 

Er was al een 30 km-zone ingesteld maar door het permanente zware vrachtverkeer van en naar de Noorderplassen-west, heeft deze weg veel te lijden gehad. 

Al jaren eerder had het Bestuur van de VvE de gemeente al gevraagd om deze weg te renoveren en verzocht om planten/bloembakken te plaatsen. Wethouder Henk Smeeman zegde dit o.a. toe, na een wandeling door de gesaneerde wijk.(scroll naar 20-7-2006 'Bezoek weth.Smeeman aan saneringslokatie N'Plassen-oost ).. maar tot nu toe gebeurde er niets. 

Inmiddels was de gemeente al enige maanden geleden begonnen om via een nieuwe weg -vanaf en naar-  de Hogering, dit werkverkeer rechtstreeks naar het gronddepot te leiden in plaats van door deze wijk Noorderplassen-oost te laten rijden. 

 

De grond die nu wordt aangevoerd, komt van de bouwput bij het Centraal Station voor de nieuwe kantoortorens. 

De grondtransporten duren nog tot begin 2009. 

Dit wijkje Noorderplassen-Oost was dus al gesaneerd (in 2006) nav de gevonden gifgrond (PAK's) en na alle werkzaamheden vond de gemeente het nu tijd om met een plan te komen. Dat werd maandag 21 april gepresenteerd tijdens de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van de Ver. van Eigenaren Noorderplassen.(oost) 

 

Projektleider Martin Kennis en wijkregisseur Ans Baaij gaven een toelichting op dit Plan >

 

Zij hadden 2 grote tekeningen meegenomen, die konden worden ingezien en er konden vragen worden gesteld. Helaas waren de tekeningen nu ook weer niet zó groot dat iedereen ze kon zien in de meer dan volle zaal. 

< Bestuursleden houden een van de tekeningen vast voor de zaal.

 

En helaas waren de tekeningen érg technisch van aard. Duidelijk werd dat de gemeente had gedacht (mede door de brief die deze week bij de bewoners in de bus kwam) dat dit Plan er meteen doorheen kwam! 

 

 

Als de bewoners akkoord zouden gaan, zal er zo spoedig mogelijk worden begonnen met de werkzaamheden, die circa 3 weken gaan duren.

 

 

Mooi niet want slechts enkele mensen van het Bestuur wisten van het gemeentelijke plan en zeiden dat deze bijeenkomst juist was om de bewoners te informeren! 

Vandaar dat dit Plan dus unaniem werd afgeschoten omdat de aanwezigen niet konden oordelen over dit 'voorstel'.  Men kreeg sterk het gevoel dat de gemeente een hapklaar brok 'door de strot' wilde duwen.....Dit wijkje hééft al een 30 km-zone, hééft al 3 drempels, waaróm moet dit zo overdreven? In het plan zit namelijk aan het begin en eind ook nog eens een vernauwing, zodat er steeds maar één auto door kan! Plus al die opstakel-plantenbakken en' zogenaamde 'banden' met een hoogte van zo'n 20/30 cm......je ziet de auto's daar al op komen te hangen.

 

 

                foto: Martin Kennis en voorzitter Paul Slingerland >

 

Afgesproken werd dat er een 'deugdelijke presentatie' zou komen op het Stadhuis, zodat bewoners kunnen horen maar vooral zien, wat de bedoeling is. Er werd gepleit om meteen een fietspad in te plannen, zodat je vanaf de rotonde veilig op de fiets naar de rest van de wijk kunt komen (verderop is namelijk wél een fietspad) In dit plan van de gemeente zitten plantenbakken in verwerkt, die de snelheid moeten afremmen. Afwisselend links en rechts geplaatst, op ongeveer 1 meter uit de kant. Deze maatregel zou wel degelijk de snelheid afremmen omdát er al 3 drempels liggen in dit stukje weg! 

Dat er nog méér nodig zou zijn, zoals in het plan voorgesteld, is maar de vraag ('Op de kruisingen komen verhogingen en hoge banden aan de zijkanten. 

Aan het begin van de weg en na Bakboord komt een wegversmalling') Handig ook voor boten op trailers enz...(GV)

Tenminste, zó staat het in het plan omschreven. Klik HIER om de tekening te bekijken.

 

 

Ook een interessante bijdrage van de Brandweer, Raymond van den Hoek >

 

 

 

 


Nominaties promotieprijs almere (voor Rode Kruis-Gala 22/4/08)

Wat eerst de A.A.P.-Award genoemd werd, heet nu de P.P.A. (PromotiePrijsAlmere). De winnaar en het winnende bedrijf of organisatie krijgen  de ze prijs uitgereikt op het jaarlijkse Rode Kruis Gala (voor het goede doel) op 22 april 2008.

Van de personen zijn genomineerd: Allard Veldhuis (vooral bekend van het Bevrijdingsfestival; maar ook ex-raadslid D66); 

cabaretier Arie Koomen (Arie & Sylvester SpekakelShow)

en het duo Leonie Kuijer en Gustave Pol (ondernemers die Almere gepromoot hebben op diverse beurzen enzo)


1-4-2008: eerste 45 camera's in stadshart almere

In het Stadshart van Almere worden de eerste 45 camera’s operationeel. De masten voor de camera’s worden deze week geplaatst. 

In de week van 24 maart worden de 45 camera’s opgehangen. In totaal komen er  in alle doorgaande winkelstraten, de uitgaansgebieden en de omgeving van het station 90 camera’s te hangen. 

De gemeente heeft zich ten doel gesteld om de leefbaarheid en veiligheid in Almere, en in het bijzonder in het Stadshart, te bevorderen.   De gemeente, politie, publiek en ondernemers hebben er veel belang bij dat de leefbaarheid en veiligheid in de stad optimaal is. Het cameratoezicht is ter ondersteuning van het menselijk toezicht en ter verbetering van de handhaving, niet ter vervanging. Het heeft een preventieve werking en een positief effect op het veiligheidsgevoel van de gebruikers van het gebied. Gebruik van beelden De camera’s zijn in eerste instantie bedoeld voor het bewaken van de openbare orde en veiligheid. De politie kan de opgenomen beelden achteraf ook gebruiken als bewijsmateriaal voor opsporingsdoeleinden. De camera’s worden ook ingezet voor het beheer van het Stadshart: er is makkelijk te zien waar een paal scheef hangt en of waar afval zich verzamelt. Gedachte hierachter is dat een omgeving die schoon en heel is, minder overlast zal geven en minder uitnodigt tot crimineel gedrag. De beelden worden maximaal zeven dagen opgeslagen en daarna automatisch vernietigd. De andere 45 camera’s worden rond 16 april opgehangen. Gemeente en politie evalueren jaarlijks. Na 5 jaar moet blijken in hoeverre cameratoezicht een bijdrage levert aan de veiligheid op straat.

 

 


1-4--2008: Parapluprojekt Flevoland draait al op volle toeren  

Het in januari gestarte Parapluprojekt is nu al succesvol. Er zijn ruim 50 aanmeldingen, 3 groepen zijn gestart en de eerste deelnemers hebben inmiddels een baan. Om deze reden werd op 31 maartjl.  bij het ROC Flevoland in Almere een feestelijke bijeenkomst gehouden. Het Parapluprojekt is een Flevolands samenwerkingsproject met als doel 80 werkloze vluchtelingen (45-plussers en herintreedsters) weer naar werk en/of een opleiding te begeleiden. 

Het projekt bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder begeleiding bij de keuze van een vervolgcarrière en een oriëntatietrajekt op techniek. Voor dit oriëntatietrajekt is gekozen omdat er in de technische hoek veel vacatures zijn. Toon de Kruiff van de Metaalunie (de werkgeversorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf in de metaal) hield een pleidooi voor ‘zijn’ sector. “Er zijn veel metaalbedrijven in Flevoland waar innovaties plaatsvinden en het leuk werken is. Alleen zijn we wat onzichtbaar, omdat het veelal kleine bedrijven zijn”.  

Ter afsluiting van de bijeenkomst interviewde gedeputeerde Andries Greiner (economie & arbeidsmarkt en voorzitter van het PPA Flevoland), ide 2 trajektbegeleidsters van À Deux (zie foto) 

Maar hij ging ook in gesprek met de deelnemers. Aan een 56-jarige deelnemer vroeg hij “Waarom zou ik jou in dienst moeten nemen?” Waarop het vlotte antwoord was: "omdat ik 30 jaar werkervaring heb, niet zo nodig meer carrière hoef te maken en op maandagochtend net zo fit ben als op vrijdagmiddag, want ik loop geen kroegentochten meer”.

De motivatie van de projekt-deelnemers om weer aan het werk te komen, was indrukwekkend. Het Parapluprojekt wordt uitgevoerd door het bedrijf À Deux in nauwe samenwerking met het CWI, UWV, de gemeenten, het OOM, de Metalektro, Vluchtelingenwerk, Emplooi en het ROC Flevoland. Het projekt is ontwikkeld door het PPA Flevoland en de provincie heeft voor het project ESF gelden aangevraagd en co-financiering ter beschikking gesteld. De uitkerende instanties dragen ook een deel van de kosten. In het projekt is in totaal plaats voor 80 deelnemers. Aanmelden kan nog in de maand april, dus wie belangstelling heeft, neem kontakt op met Maikel van Doveren of Jan Kempen van À Deux, tel. 036-5488250 of e-mail: parapluproject.flevoland@adeux.nl 

 


aankondiging 11-4-2008: Topband Rhydd’m live in DooWorld  

Entertainment centre DooWorld in Almere heeft op vrijdag 11 april een wereldband weten te boeken. De Carnival Group Rhydd’m uit Curaçao geeft die avond een spetterend optreden. Het is voor het eerst dat deze band, die al talloze prijzen won, in Nederland te zien is. Ze geven maar één concert in ons land.  

 

Rhydd’m is een vijfkoppige band met een breed repertoire dat varieert van Merinque  tot Reggae, R&B en Jazz en ‘gouwe ouwe’ tot recente hits. De band trad op in de meest trendy lokaties, waaronder het vermaarde De Heeren op Curaçao. Altijd weet het gezelschap het publiek in extase te brengen. Sterker: het publiek wordt sterk bij het optreden betrokken. In het jaar 2004 won Rhydd’m de titel ‘Best Carnival Group’. Ook dit jaar viel de band in de prijzen met hun opzwepende feestmuziek. De direktie van DooWorld is dan ook bijzonder trots dat de formatie voor het enige optreden in ons land voor DooWorld heeft gekozen. Rondom het optreden van Rhydd’m zal dj Dr.J. de feestvreugde verder vergroten met zijn Soca-muziek. Kaarten voor dit unieke optreden kosten in de voorverkoop 15 euro en direkt aan de kassa 20 euro. Wees er snel bij, want vol=vol!

< foto aangeleverd

 

 

begin/einde